Mediebyråer
Honda byter till UM
Publicerad: 21 januari 2021, 06:49
Biltillverkaren Honda lämnar Dentsu till förmån för UM.
Foto: Honda
Honda lägger sitt europeiska mediebyråuppdrag hos UM.
Tidigare jobbade Honda med Dentsu, som haft uppdraget sedan 2015. Men efter en sex månader lång pitchprocess faller alltså valet på UM.
UM tar över det europeiska uppdraget från 1 april. Enligt Campaign är det värt uppemot 50 miljoner pund.
Som Dagens Media kunde rapportera igår, onsdag, har IPG Mediabrands, där UM ingår, valt att lägga ner IUM på den nordiska marknaden till förmån för just UM och Initiative.
LÄS ÄVEN: IUM lägger ner – blir Initiative och UM
Pitchen för Honda hade fokus på integrerade datalösningar och digital transformation. Hondas strategi ”Electric vision” bygger på att biltillverkarens breda modeller ska vara elbilar senast 2022.
– Hondas ”Electric vision” är digital transformation när den är som bäst. De använder teknologi i världsklass för att bygga en mer hållbar framtid och vi är väldigt glada över att få följa med Honda på en sådan fantastisk resa, säger Chris Skinner, Europachef för UM, till Campaign.