Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mediebyråer

Hon är Zeniths nya byråchef

Publicerad: 16 Oktober 2019, 11:09

”Vi har varit en ”under dog” på marknaden eftersom vi har varit så små”, säger Malin Nährström.

Foto: Zenith

Anna Hjalmarsson lämnade för Bonnier – här är hennes ersättare.


Ämnen i artikeln:

ZenithGöran af KlerckerAnna HjalmarssonPublicis

I våras kom beskedet att Zeniths byråchef Anna Hjalmarsson lämnar mediebyrån för att istället bli strategichef på Bonnier news sales. Anna Hjalmarsson tillträdde sin roll successivt under sommaren och hösten och sedan dess har Publicis Groupes koncernchef Göran af Klercker tagit ett utökat ansvar för Zenith.

Från och med nu kommer byrån ledas av Malin Nährström som går in som tf managing director. 

LÄS ÄVEN: Kartläggning: Mediebyråerna som ökar – och tappar 

Malin Nährström har tidigare arbetat sex år på olika roller inom byrån. 

– Det känns jätteroligt och spännande att anta den här rollen efter att ha varit här i sex år. Jag har arbetat nära tillsammans med Anna Hjalmarsson. Det känns därför extra roligt att få ta över den här resan och driva Zenith in i nästa fas, säger hon till Dagens Media. 

Mycket har hänt sedan Malin Nährström satte sin fot på Zenith för första gången. Då bestod byrån av sex personer, i dag är man runt 30 personer. 

– När man är så få är man som en liten familj och allteftersom byrån har vuxit så har vi anpassat ledarskapet därefter. Målet och planen är fortsatt tillväxt och jag ser framemot att fortsätta utveckla byrån med lika stor framgång som tidigare.

Hur kommer det sig att du går in som tf och inte blir fast?

– Det är ganska vanligt vid interna rekryteringar att göra den typen av lösning. Jag har samma ansvar och mandat som en fast chef, men nu får jag helt enkelt känna på hur den här rollen känns.

Mer konkret, hur vill du utveckla och förändra byrån?

–  Så som vi har byggt byrån och det som har gjort att vi har haft en otrolig tillväxt ligger i att vi har utmanat våra kunder och drivit dem i en digital transformation de senaste åren. Vi har varit en ”under dog” på marknaden eftersom vi har varit så små. Det är något som fortfarande ligger i vårt DNA och kultur, det tycker jag att vi ska fortsätta med, säger hon och fortsätter:

– Det som jag själv vill utveckla är hur vi kan ta nästa steg med tanke på att vi ska arbeta efter ”Power of one”. Det innebär en stor utvecklingsmöjlighet för oss, det är otroligt spännande. 

Det var för nästan exakt ett år sedan som Publicis Groupe meddelade att byråmodellen ”Power of one” rullas ut på den svenska marknaden. Konkret innebär det ett närmare samarbete mellan koncernens byråer Starcom, Publicis Sapient, Zenith, Saatchi & Saatchi, BBH och MSL. 

Till våren kommer byråerna flytta ihop och sitta under samma tak. 

– Power of one ändrar vårt synsätt utifrån hur vi jobbar med kund och kommer möjliggöra en annan typ av tillväxt, både när det kommer till befintliga kunder och när det kommer till att locka till oss andra och nya kunder. 

Just nu, vilken är den största utmaningen?

– Just nu befinner vi oss i ett mellanläge eftersom att vi inte har flyttat ihop och landat helt och hållet i det än. Men det är full fart framåt och i somras vann vi Louis Vuitton och har även andra kunder på gång in.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.