Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Hemmasommar 2020: Här är branscherna som bör växla upp marknadsföringen

Publicerad: 29 Maj 2020, 11:59

Människor som genomgår omvälvande livsförändringar är mer benägna att byta varumärken, skriver Victoria Riesterer och Oskar Zander.

Foto: Getty Images

Att corona kommer att göra sommaren annorlunda står klart, och från ett affärsperspektiv uppstår nya möjligheter för flera segment. Vilka bör investera extra i att marknadsföra sig mot hemmastannande svenskar? IPG Mediabrands bjuder på sina insikter.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetIUM

Trots mänsklighetens tidigare erfarenhet av pandemier kan covid-19 anses uppfylla kriterierna för det som inom vetenskapsteorin kallas ”en svart svan”. Uttrycket beskriver ett scenario som är omvälvande men osannolikt, och som därför är svårt att såväl förbereda sig på som försvara sig mot, av den enkla anledningen att prediktiva modeller inte kalkylerar med att det ska hända. 

Viruset i sig är inget unikum, men att det så snabbt skulle påverka så många människor samtidigt och globalt hade nog få räknat med. Och det är det som gör den rådande situationen så speciell, vilket perspektiv man än väljer: en plötslig och nästan total nedstängning av hela samhällen med ekonomiskt stillestånd och en högst osäker framtid som yttersta konsekvens.

”En gammal sanning på börsen försäkrar att ”när det flyter blod på gatorna: köp aktier”.

 Gedigen forskning visar att det i många fall lönar sig att investera i kristider. En gammal sanning på börsen försäkrar att ”när det flyter blod på gatorna: köp aktier”. Att satsa på marknadsföring när konkurrenterna tystnar tycks på sikt ge ökade marknadsandelar, och den som i stället drar tillbaka sina kampanjer riskerar ett tapp som är svårt att hämta igen även när ekonomin stabiliseras.

Men man ska också komma ihåg att varje kris är unik, och därför är det svårt att dra generella slutsatser baserat på historisk erfarenhet. Det faktum att vi alla påverkas av Corona innebär nya förutsättningar, likväl som på vilket sätt det påverkar oss.

Vad vi vet är att utlandsresandet har kollapsat på global nivå, att rörelsefriheten är kraftigt begränsad och att sommaren antagligen kommer bli radikalt annorlunda från tidigare år. Undersökningar visar att andelen svenskar som kommer stanna hemma i sommar har dubblats från 2019 till 2020, och antalet som ännu inte har några planer har också ökat markant. I nuläget har vi 1,3 miljoner fler Svenskar som stannar hemma, och 1 miljon som inte har planerat än.

Detta är förstås en möjlighet för många lokala aktörer, och det finns andra ljuspunkter och intressanta noteringar värda att nämna:

Även om arbetslösheten stiger snabbt har lejonparten fortfarande kvar sina jobb och därmed sina inkomster

Tillfälligt minskade inköp ger ett uppdämt behov av att konsumera

Fler och fler vänjer sig nu vid e-handel och lär fortsätta med det även efter krisen

I kristider tenderar vi att omvärdera mycket i våra vardagsliv, vilket öppnar för nya möjligheter

Forskning visar att människor som genomgår omvälvande livsförändringar är mer benägna att byta varumärken, något som är aktuellt för oss alla just nu

Så vilka branscher kan tänkas få ett uppsving just under sommaren, och därför bör investera lite extra i att marknadsföra sig mot hemmastannande svenskar?

Till att börja med den inhemska turistnäringen. Behovet av att resa finns kvar även om det inte kommer vara möjligt att i samma utsträckning ta sig utomlands. Under semestrarna lär fler än vanligt besöka svenska turistmål vilket bör gynna de lokala hotell- och restaurangnäringarna, varumärken med fysiska butiker samt populära attraktioner.

För trots att utländska turister konsumerar en stor del i Sverige, så konsumerar de svenska turisterna mer än dessa när de turistar i just Sverige. Om fler svenskar stannar i landet lär denna siffra öka ännu mer.

”Intresset för hemmafixande har ökat under krisen”

En undersökning från Ekot visade därtill att intresset för hemmafixande har ökat under krisen. Byggvaruhusen har sett en tillströmning av nya kunder, vilket följer logiskt av viljan att ändra om och uppdatera när tiden finns för reflektion. Att renovera köket, plantera nytt i trädgården, lära sig mer om matlagning eller bygga ett garage blir mer av inspirationsprojekt än ett måste när största delen av sommaren ändå spenderas på hemmaplan.

Dessutom börjar svenskarna tröttna på krisen och söker nya sätt att underhålla och belöna sig på. Här kan säkert premiumprodukter inom exempelvis inredning eller mode spela en roll i att bringa glädje till en hårt prövad befolkning.

Man ska nog inte tro att Coronakrisen kommer leda till några stora beteendeförändringar på sikt, men att den här sommaren innebär nya förutsättningar är en anledning så god som någon för varumärken att visa på vilken funktion de just nu kan fylla i människors liv. Albert Einstein sa att i varje kris finns en möjlighet, och för de aktörer som bäst förstår att hitta sin plats i sommarsverige 2020 finns rimligen mycket att vinna, både i anseende, försäljning och presumtiva framtida marknadsandelar.

Oskar Zander, client manager, Reprise Digital
Victoria Riesterer, insight coordinator, IUM

Ämnen i artikeln:

coronavirusetIUM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.