Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mediebyråer

Hearts & Science i samarbete med spritjätte

Publicerad: 18 September 2019, 07:32

Björn Lindgren är vd på Hearts & Science.

Foto: Press/Adam Jaime via Unsplash

Nu står det klart att OMG-byrån Hearts & Science blir franska Pernod Ricards mediebyrå på den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

OMG

Den franska sprit- och alkoholjätten Pernod Ricard har bland annat Absolut Vodka, Jameson Irish Whiskey och Beefeater Gin under sitt paraply. Bolaget är verksamt i 85 länder. 

Nu står det klart att Hearts & Science, en del av Omnicom-gruppen, blir deras mediebyrå i Sverige. 

– Pernod Ricard Sweden och dess varumärken verkar på en marknad som är ganska hårt reglerad, där en stor del av försäljningen sker via ett monopol i fysiska butiker, men med målgrupper som idag konsumerar det mesta digitalt. Där i ligger utmaningen, säger säger Björn Lindgren, vd Hearts & Science i ett pressmeddelande. 

Dagens Media kunde nyligen rapportera att Omnicom vinner upphandlingen av Telenors nya mediebyrå, där Hearts & Science kommer att ta hand om Vimla. 

Från Pernod Ricards sida är förhoppningen att öka tillväxten. 

– Med deras datadrivna affärsmodell som är väl integrerad med mediaköp och produktion, är Hearts & Science en perfekt partner för att hjälpa oss att växa våra affärer och varumärken i denna snabbrörliga digitala era, säger Nicolas Souchon, Marketing and business development director, på Pernod Ricard i samma pressmeddelande. 

Björn Lindgren tror att Hearts & Sciences sätt att jobba blir nyckeln till framgång. 

– Men med det upplägg vi har idag på Hearts & Science, där analysen av datan är naturligt integrerat med arbetssättet ihop med produktion, är jag övertygad om att vi kan bidra till Pernods tillväxtresa framåt.  

Samarbetet börjar gälla från och med oktober 2019 och är ett fullserviceavtal, vilket bland annat innefattar strategi, medieköp, analys och produktion.

Läs mer: Mediebyråerna som ökar – och tappar 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

OMG

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev