Mediebyråer
Här är vinnarna i Stockholm Media Award
Publicerad: 3 december 2020, 14:54
Mediekompaniet är Årets säljorganisation. ”Årets säljorganisation är helt enkelt den partner som lyfter oss mediebyråer till en högre nivå”, lyder motiveringen.
Tävlingen Stockholm Media Award är avgjord. Under dagen har priser i kategorierna Årets säljorganisation, Årets annonsör, Årets branschpersonlighet hittills delats ut.
Här är vinnarna:
Årets Annonsör: Klarna
Motivering: Årets annonsör har modet att göra det oväntade och fortsätter att utmana i en starkt konventionell kategori. Genom att först tänka på vad som inte har gjorts förut vänder man upp och ner på innovationsmodellen och skapar Fame som få. Med en solid och väl genomarbetad mediestrategi som grund skapas kampanjer som syns och sticker ut i ett allt mer fragmentiserat medielandskap. Denna annonsör gör det andra pratar om. De siktar mot stjärnorna och landar också där. ”Larger than life” har väl aldrig varit en mer passande beskrivning på en vinnare i Årets annonsör även om deras devis är något åt det mer smooothare hållet.
De nominerade i Årets Annonsör 2020 var: Burger King, Klarna, Lidl, Oatly, Polisen och Volkswagen.
Årets Branschpersonlighet: Adam Alsing
Motivering: Med sin härliga utstrålning och känsla för timing och underhållning har han varit tongivande inom kommersiell tv och radio sedan början av 1990-talet. Radio Värmland byttes ut mot TV4 och det var startskottet på en lång och gedigen karriär som programledare i tv. Twist & Shout, Casanova och över hundra avsnitt av Tur i kärlek. Big Brother, Jeopardy, Arga snickaren, Fröken Sverige och Fotbollsgalan för att nämna några. I radion kom hans röst, under många år, att väcka oss på morgnarna i Äntligen Morgon, RIX MorronZoo och NRJ Morgon. Han har gjort ett stort intryck på tittare och lyssnare inom både tv och radio i över 30 år. Han var en pionjär som med sin folklighet och sitt engagemang alltid var personlig, relevant och aktuell.
De nominerade i Årets Branschpersonlighet 2020 var: Charlotte Thür, Adam Alsing och Carl Wåreus
Årets Säljorganisation: Mediekompaniet
Motivering: De är gänget bakom definitionen ”på tå” – de väntar runt hörnet, redo att hjälpa till, innan man hunnit ställa frågan. De är proffsiga och utgår ifrån den specifika kunden – dess unika behov och utmaningar – i fokus. De tillhandahåller digra undersökningar och rapporter – allt för att underlätta, optimera och maximera mediebyråernas arbete för annonsörens räkning. De är flexibla och lösningsorienterade – de gör allt för att driva affären i mål. Årets säljorganisation är helt enkelt den partner som lyfter oss mediebyråer till en högre nivå.
De nominerade i Årets Säljorganisation 2020 var: Acast, Bauer Media, JCDecaux, Mediekompaniet, Ocean Outdoor och Schibsted Sales & Inventory.
I kategorin Årets Kampanj prisades följande tre:
Grand Prix
Annonsör: Mc Donald's
Kampanj: Driva besök till kök
Mediebyrå: OMD
Involverade partners: Nord DDB
Motivering: Årets vinnare har verkligen visat hur man med hjälp av ett gediget insiktsarbete och en djup förståelse för digital automatisering kan åstadkomma skräddarsydd kommunikation vid precis rätt tillfälle och därmed också fantastiska resultat. Genom att kombinera konsumentdata med butikernas utbud kunde man i realtid ta fram personifierade och geostyrda annonser och därigenom effektivt brygga gapet mellan online media och fysisk försäljning.
Guld
Annonsör: Klarna
Kampanj: Smoooth Dogg
Mediebyrå: OMD
Involverade partners: Nord DDB
Motivering: Klarna har vidareutvecklat sitt arbete med att göra den smidiga köpupplevelsen till sitt signum. Samarbetet med Snoop ”Smooth” Dogg involverade en innovativ mediemix i en genomtänkt lansering i flera steg som har väckt stort intresse och blivit en av årets snackisar i hela branschen, även utanför Sverige. Med kampanjen ökar Klarna avståndet till övriga i finansbranschen som den överlägset mest intressanta och genomtänkta aktören inom marknadsföring och kommunikation. Något som betalat sig bra i resultaten för bolaget. Att pengar är kul det visste vi men att göra betalningar till ett nöje är onekligen en bedrift.
Silver
Annonsör: Barncancerfonden
Kampanj: Barn och cancer hör inte ihop
Mediebyrå: Carat
Involverade partners: Garbergs Reklambyrå
Motivering: Hur vinner man bidragsgivares uppmärksamhet och hur får vi dem att agera i vår sak här och nu? Med utmaningen att göra barncancerfrågan mer angelägen och aktuell i den hårda konkurrensen bland välgörenhetsorganisationer skapades en bred räckviddskampanj med medielösningar som stack ut. Genom samarbete med både traditionella och digitala medier skapades medielösningar som på ett autentiskt vis väckte känslor och bar upp kärnbudskapet ”Barn och cancer hör inte ihop”. Via kreativa lösningar skapades extra synlighet samtidigt som budskapet förtydligades. Resultatet slog uppsatta mål för såväl insamling som avsändarförståelse med råge, och i och med detta har Barncancerfonden fått en ännu bättre möjlighet att hjälpa de drabbade familjerna