Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Här är vinnarna i 100-wattaren 2020

Publicerad: 11 Februari 2021, 13:20

Galan 100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar.

Foto: Pixabay + 100-wattaren

UPPDATERAD. Under onsdagen den 10 februari presenterades vinnarna i 100-wattaren 2020 – när galan för första gången livestreamades.


Ämnen i artikeln:

100-wattarenÅkestam HolstApotek HjärtatMcDonaldsNord DDB

På onsdagen utsågs vinnarna i 100-wattaren 2020. Det var första gången galan livestreamdes helt. Flest priser fick annonsören Apotek Hjärta. Åkestam Holst Noa var dock byrån som tog hem så kallade ”watt”.

– Vi är självklart glada över alla utmärkelser våra kunder fick igår och att vi är den byrå som tagit hem flest watt någonsin. Extra glädjande är att vi är belönade och nominerade för en mängd olika kunder, säger Jerker Winther, Head of Strategy på Åkestam Holst NoA, till Dagens Media.

Han menar att byrån lägger mycket tid med sina kunder för att säkerställa ”den kreativa leveransen på bästa sätt” och så att den stödjer kundens affär. 

– Effekt är också något som är central fråga på byrån och något som inte bara ägs av några få personer, utan delas av samtliga medarbetare på Åkestam Holst. Vi påbörjar aldrig ett arbete med våra kunder utan att reda ut vilken roll kommunikationen ska ha för att på bästa sätt skapa värde till verksamheten.

Fredrik Kullberg, marknads- och kommunikationschef på Apotek Hjärtat, kommenterar framgångarna för Apotek Hjärta så här:

– Det är såklart väldigt roligt med framgångarna i årets 100-wattare och att Apotek Hjärtat blev den mest prisade annonsören. Vi är ett fantastiskt team på marknads- och kommunikationsavdelningen och detta i kombination med ett bra insiktsarbete och kreativa byråer gör att vi tillsammans kan skapa kommunikation som berör och engagerar, säger han.

100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt. Totalt delades det i år ut 25 priser valörerna eller effektkategorierna 100-, 75- och 50-watt.

 

 

Byråer med flest watt:

Åkestam Holst NoA 600W

NORD DDB Stockholm 425W

Garbergs 350W

Brand Union Stockholm 100W

 

Annonsörer med flest watt:

Apotek Hjärtat 325W

Ramboll 250W

McDonald's Sverige 175W

AFRY, Barncancerfonden, Bregott, Pressbyrån, Vattenfall 100W  

 

Alla 2020-vinnare:

Företag

100-watt, Happy Commuter, Ramboll, Garbergs

 

Strategisk Design

100-watt, Sammanslagningen av ÅF och Pöyry, AFRY, Brand Union Stockholm

75-watt, Mentimeter - Visuell identitet, Mentimeter, Bold NoA

50-watt, Froosh - It's Just Fruit, Froosh, Super Tuesday

 

100-fattaren

100-watt, Från Hjärtat, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst

75-watt, Kommunikationskonceptet: Dear Condom, RFSU AB, Radon Creative

 

Konsument Singel

100-watt, Lussedräkten, Pressbyrån, Åkestam Holst NoA

75-watt, För Erica, McDonald's Sverige, NORD DDB Stockholm

50-watt, Defy Damage Experiment, Joico, Yo Adrian

 

Employer Branding

100-watt, Happy Commuter, Ramboll, Garbergs

 

Samhällsansvar & Ideellt

100-watt, Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden, Garbergs

75-watt, Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA

50-watt, A Hard Pill To Swallow, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst

 

Konsument Multi

100-watt, Stora nog att göra skillnad 2019/2020, McDonald's Sverige, NORD DDB Stockholm

75-watt, The No Show Room, Volkswagen, NORD DDB Stockholm

50-watt, Djuränklingar, Fonus, New Normal

 

Långsiktigt

100-watt, Bregottfabriken, Bregott, Åkestam Holst

75-watt, Från Hjärtat, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst

50-watt, Tack för att ni tar hand om oss, KPA Pension, Bloomy Ideas

 

När svenska folket tycker till och tycker om reklam, i samarbete med Kantar Sifo:

100-tyckaren

Vinnare 100-tyckaren spontan 2020, ICA

Vinnare 100-tyckaren hjälpt 2020, Systembolaget

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.