Få hela storyn
Starta din prenumeration
Mediebyråer
Publicerad: 11 Februari 2021, 13:20
Galan 100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar.
Foto: Pixabay + 100-wattaren
UPPDATERAD. Under onsdagen den 10 februari presenterades vinnarna i 100-wattaren 2020 – när galan för första gången livestreamades.
På onsdagen utsågs vinnarna i 100-wattaren 2020. Det var första gången galan livestreamdes helt. Flest priser fick annonsören Apotek Hjärta. Åkestam Holst Noa var dock byrån som tog hem så kallade ”watt”.
– Vi är självklart glada över alla utmärkelser våra kunder fick igår och att vi är den byrå som tagit hem flest watt någonsin. Extra glädjande är att vi är belönade och nominerade för en mängd olika kunder, säger Jerker Winther, Head of Strategy på Åkestam Holst NoA, till Dagens Media.
Han menar att byrån lägger mycket tid med sina kunder för att säkerställa ”den kreativa leveransen på bästa sätt” och så att den stödjer kundens affär.
– Effekt är också något som är central fråga på byrån och något som inte bara ägs av några få personer, utan delas av samtliga medarbetare på Åkestam Holst. Vi påbörjar aldrig ett arbete med våra kunder utan att reda ut vilken roll kommunikationen ska ha för att på bästa sätt skapa värde till verksamheten.
Fredrik Kullberg, marknads- och kommunikationschef på Apotek Hjärtat, kommenterar framgångarna för Apotek Hjärta så här:
– Det är såklart väldigt roligt med framgångarna i årets 100-wattare och att Apotek Hjärtat blev den mest prisade annonsören. Vi är ett fantastiskt team på marknads- och kommunikationsavdelningen och detta i kombination med ett bra insiktsarbete och kreativa byråer gör att vi tillsammans kan skapa kommunikation som berör och engagerar, säger han.
100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt. Totalt delades det i år ut 25 priser valörerna eller effektkategorierna 100-, 75- och 50-watt.
Byråer med flest watt:
Åkestam Holst NoA 600W
NORD DDB Stockholm 425W
Garbergs 350W
Brand Union Stockholm 100W
Annonsörer med flest watt:
Apotek Hjärtat 325W
Ramboll 250W
McDonald's Sverige 175W
AFRY, Barncancerfonden, Bregott, Pressbyrån, Vattenfall 100W
Företag
100-watt, Happy Commuter, Ramboll, Garbergs
Strategisk Design
100-watt, Sammanslagningen av ÅF och Pöyry, AFRY, Brand Union Stockholm
75-watt, Mentimeter - Visuell identitet, Mentimeter, Bold NoA
50-watt, Froosh - It's Just Fruit, Froosh, Super Tuesday
100-fattaren
100-watt, Från Hjärtat, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst
75-watt, Kommunikationskonceptet: Dear Condom, RFSU AB, Radon Creative
Konsument Singel
100-watt, Lussedräkten, Pressbyrån, Åkestam Holst NoA
75-watt, För Erica, McDonald's Sverige, NORD DDB Stockholm
50-watt, Defy Damage Experiment, Joico, Yo Adrian
Employer Branding
100-watt, Happy Commuter, Ramboll, Garbergs
Samhällsansvar & Ideellt
100-watt, Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden, Garbergs
75-watt, Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA
50-watt, A Hard Pill To Swallow, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst
Konsument Multi
100-watt, Stora nog att göra skillnad 2019/2020, McDonald's Sverige, NORD DDB Stockholm
75-watt, The No Show Room, Volkswagen, NORD DDB Stockholm
50-watt, Djuränklingar, Fonus, New Normal
Långsiktigt
100-watt, Bregottfabriken, Bregott, Åkestam Holst
75-watt, Från Hjärtat, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst
50-watt, Tack för att ni tar hand om oss, KPA Pension, Bloomy Ideas
När svenska folket tycker till och tycker om reklam, i samarbete med Kantar Sifo:
100-tyckaren
Vinnare 100-tyckaren spontan 2020, ICA
Vinnare 100-tyckaren hjälpt 2020, Systembolaget