Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Han tar över Sveriges Mediebyråer

Publicerad: 15 April 2020, 13:18

Krister Karjalainen efterträder Staffan Slörner i rollen som vd för Sveriges Mediebyråer.

Foto: Janne Næss

Oscar Properties förre marknadschef Krister Karjalainen tar över som vd för Sveriges Mediebyråer. ”Det lockar att få jobba med övergripande branschfrågor”, säger han till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Krister KarjalainenSveriges Mediebyråer

Staffan Slörner hade varit vd för mediebyråernas branschorganisation Sveriges Mediebyråer i ett decennium när han i november förra året valde att säga upp sig för att bli business director på Nord DDB. Sedan dess har en rekryteringsprocess för att hitta en ny vd pågått. 

Sökandet efter Staffan Slörners efterträdare har tagit sin tid, men nu står det klart att det är Krister Karjalainen som tar över branschorganisationen.

– Jag känner mig ödmjuk inför att jag har fått det här förtroendet från styrelsen. Jag har alltid varit intresserad av medieutveckling. Genom åren har jag också hunnit skapa mig en bred arbetslivserfarenhet – både nationellt och internationellt – som jag tror att jag kan ha glädje och nytta av i min nya roll, säger nytillträdde Krister Karjalainen.

LÄS OCKSÅ: Staffan Slörner lämnar Sveriges Mediebyråer

Senast kommer Krister Karjalainen från rollen som marknadschef för den hårt pressade fastighetsutvecklaren Oscar Properties. Dessförinnan tillbringade han fyra år i Italien som marknadschef på glasögonsgiganten Safilo. Utöver det har han haft roller på Nokia, IKEA, Arla och Procter&Gamble. Men nu väntar nya utmaningar.

– Det som lockar med den här rollen är att få jobba med övergripande branschfrågor, men också att få vara med och utveckla medielandskapet i Sverige utifrån våra medlemmars perspektiv.

LÄS OCKSÅ: Tre branschorganisationer utan vd – så går rekryteringarna

Vilka frågor som kommer att bli viktiga att driva för honom i rollen som vd ber han att få återkomma om.

– Jag har ännu inte hunnit sätta mig in i alla delar, men vilka fokusfrågor som kommer att bli viktiga framåt ska jag diskutera och prioritera tillsammans med styrelsen.

Daniel Eriksson, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer, är nöjd med rekryteringen:

– Krister Karjalainen har visat på ett starkt engagemang och intresse. Sedan har han en intressant bakgrund från annonsörsidan och när det gäller det har vi bra erfarenhet från Staffan Slörner.

Hur ska man tolka att ni återigen hämtar en vd från annonssidan?

– I första hand har vi förstås sökt efter rätt person och då landat i att Krister Karjalainen och hans meriter passar väl in. Därefter har vi det här med hans bakgrund från annonsörsidan som vi sett kan vara bra i den här rollen.

Daniel Eriksson framhåller att det inte är en okomplicerad tid för Krister Karjalainen att tillträda i.

– Den rådande pandemin gör att våra medlemmar ställs inför svåra beslut på en marknad som förändras väldigt snabbt. Att då kliva in som vd kommer att kräva en del, men jag är helt övertygad om att Krister Karjalainen kommer att vara rätt person att klara av det.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.