Mediebyråer
Group M växlar upp inom medieöverskridande mätningar
Publicerad: 5 november 2021, 11:17
”Vi behöver kunna se den samlade effekten för olika målgruppers räckvidd och frekvens, både innanför och utanför de stora plattformarnas ”Walled Gardens”, säger Group M:s Patrick Wallin. Foto: Pressbild
Group M:s fördjupade samarbete med Audience Project innebär möjlighet till överblick över hela webben inklusive låsta plattformar som Facebook och Youtube, samt uppkopplad och adresserbar tv.
Group M Sverige har fördjupat sitt partnerskap med Audience Project, ett teknologibaserat företag inriktat på forskning kring marknadsföring. Samarbetet kommer att ge Group M tillgång till den senaste versionen av den molnbaserade, medieöverskridande plattformen för publikmätning, Audience Report, det skriver Group M i ett pressmeddelande.
Audience Projects nya mätningsplattform innebär en möjlighet till fullständiga, medieöverskridande mätningar av kunders kampanjer. Kunderna kommer i realtid att kunna få oberoende insyn i målgruppssammansättning för deras kampanjer, och kunna granska frekvens och räckvidd. Mätningarna ger möjlighet till överblick över hela webben inklusive låsta plattformar som Facebook och Youtube, samt uppkopplad och adresserbar tv.
Patrick Wallin, media & trading director på Group M Sverige, kommenterar:
– Eftersom de stora plattformarna tar mer och mer av konsumenternas tid och annonsörernas pengar, behöver vi kunna se den samlade effekten för olika målgruppers räckvidd och frekvens både innanför och utanför deras ””Walled Gardens” . Detta för att kunna göra de mest effektiva medievalen. Samarbetet med Audience Project hjälper oss att ytterligare skapa mer effekt genom bättre informerade medieval över olika plattformar oavsett köpsätt, säger han.
LÄS ÄVEN: Experterna: Fallgroparna att undvika när du mäter kampanjer i sociala medier