Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Group M tar influencer-plattform till Sverige

Publicerad: 5 Februari 2020, 07:56

Jonas Viksten är Managing Director Solutions & Tech på Group M Digital.

Foto: Group M

Group M tar influencer marketing-plattformen Inca till Sverige.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketingGroup M

Inca är, enligt ett pressmeddelande från Group M, en datadriven plattform för influencermarknadsföring med ”fokus på varumärkessäkerhet, transparens och automatisering”. 

Influencer marketing får ofta kritik kring bland annat bristande transparens och falska följare. Det menar Group M att Inca ska kunna få bukt med.

– Det här är en bransch med väldigt mycket potential, men ett inte helt moget medieköpande. Det här är vårt försökt att demokratisera processen och göra influencer-marknadsföring tillgänglig för fler. Så här långt har mottagandet från annonsörerna varit väldigt positivt och vi har redan haft annonsörer som kört uppföljningskampanjer, säger Jonas Viksten, Managing Director Solutions & Tech på Group M Digital, till Dagens Media.

Inca är byggd för att automatisera kampanjhanteringsprocessen och ska säkerställa att annonsören inte bara har inblick i vilka profiler som väljs utan också allt content som skapas. Annonsören kan själv ge feedback på contentförslag och skruva på kampanjstrategin i gränssnittet.

– Vi har lagt mycket arbete på en plattform som ska automatisera processen exempelvis med att skicka briefer, betalning och korr. Vi använder data så att man utifrån sina KPI:er eller målgrupp väljer rätt influencers.

Enligt Group M använder Inca ”algoritmisk intelligens för att koppla annonsörer till varumärkessäkra contentskapare och målgrupper”.

Cirka 1400-1500 influencers går att samarbeta med via plattformen, berättar Jonas Viksten.

– Det här är influencers som vi har en relation till och vet att de inte postar tvivelaktigt content. Vi gör också rigorösa kontroller så att vi säkerställer att de inte har fraudföljare så att det ska bli tryggt för våra kunder.

Idag ingår både fristående influencers och influencers från nätverken i Inca.

– Vi har ingen exklusivitet, utan plattformen ska bara säkerställa att det blir ett bra köp för kunden.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Influencer marketingGroup M

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.