Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Emma Thorp: ”En fortsatt stark inhousetrend”

Publicerad: 2 Januari 2020, 12:00

Emma Thorp, vd på Scream.

Foto: Håkan Målbäck

Screams Emma Thorp ser en avmattning i konjunkturen, ett ökat fokus på kontextuell annonsering och en fortsatt stark inhousetrend framför sig under 2020.


Ämnen i artikeln:

InhouseScreamInfluencer marketingGDPRe-privacyNetflix

Greta Thunberg, spelbolagsdomen och Metros nedläggning. Dagens Media frågar ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Emma Thorp är vd på mediebyrån Scream.

Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Största händelsen alla kategorier är förstås Greta. Få personer har påverkat en hel värld så positivt på så kort tid; jag är full av beundran över henne som person, ledare, kommunikatör och världsförändrare.

– Om vi pratar mediebranschen specifikt så var en stor händelse förstås Telias köp av TV4, en affär som sannolikt kommer att medföra en rad intressanta förändringar både för tv-marknaden och annonsörer. Med större finansiella muskler kan de satsa mer på innehåll, något som borde ge ökad konkurrenskraft i kampen med Netflix och andra streamingjättar.

– En annan viktig händelse var domen mot Ninja Casino, något som följdes av att hela spelbranschen drog i handbromsen. Inbromsningen har påverkat både medier och mediebyråer under året.

– Sist men inte minst har det varit en omskakande höst på mediesidan med nedläggning av Metro samt stora sparpaket hos flera mediehus; en utveckling som ser ut att fortsätta in i 2020.

Årets tuffaste utmaning?

– Vi på Scream har haft ett mycket starkt år och de utmaningar vi haft har främst handlat om tillväxttakten, att hinna rekrytera i samma takt som vi växt med nya kunduppdrag. Vi har samtidigt haft glädjen att ha en mycket låg personalomsättning och certifierats av Great Place to Work som en av Sveriges bästa arbetsplatser – säkert en bidragande orsak till att vi haft relativt lätt att attrahera ny talang.

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera året?

– Konjunkturutvecklingen blir central. Vi har under hösten sett hur medieinvesteringarna backat och anar en avmattning i konjunkturen. Hur detta utvecklas under 2020 är svårt att säga men vi kan anta ett fortsatt tufft läge för tryckta medier medan investeringarna i exempelvis sök och sociala medier fortsätter att öka. Det blir spännande att se hur annonsörerna kommer att agera vid en eventuell inbromsning – med ökad försiktighet och större fokus på utbudsannonsering? Intressant blir även att se hushållens beteende, i dagsläget lägger de exempelvis stora belopp på prenumerations- och streamingtjänster – kommer betalningsviljan att vara lika hög i sämre tider?

– En annan spännande förändring i pipeline är Instagrams eventuella slopande av likes, sannolikt följt av en relativt snabb beteendeförändring hos användarna – och hos influencers. Kontextuell annonsering lär öka, vi befinner oss i GDPR- och antispårningstider och anar e-privacy i horisonten… Och så väntar vi ju alla på Amazons intåg som skulle rita om kartan ordentligt.

– På marknadssidan ser vi säkert en fortsatt stark inhousetrend och även här blir det intressant att se hur ett eventuellt förändrat konjunkturläge påverkar utvecklingen – hur sysselsätter man en stor inhouseavdelning om marknadsbudgeten minskar kraftigt?

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.