Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Emma Thorp: ”Data privacy kommer att vara fortsatt centralt”

Publicerad: 2 januari 2022, 10:31

Emma Thorp, vd på Publicis Groupe Sverige.

Foto: Abraham Engelmark/Maryviolet

JULFRÅGAN. Det talas om att slutet för användarnas anonymitet är här, men samtidigt är deras vilja att lämna ifrån sig data begränsad. Publicis vd Emma Thorp blickar in i 2022.

Ämnen i artikeln:

PublicisEmma ThorpMediebranschen summerar 2021

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Enligt tradition avslutar Dagens Media året med en enkät där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit – och det som komma skall.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021?

– Jag skulle vilja lyfta fram en utveckling snarare än en händelse. Pandemins inverkan på våra köpbeteenden och den snabba utvecklingen av e-handeln som följd har påverkat vår bransch enormt. Hemmet är den nya marknadsplatsen och det har medfört både nya utmaningar och möjligheter för annonsörer och oss byråer. 

– Amazon hade en lite svajig start men vi vet att vi står inför en fortsatt omvandling av köpbeteenden och – inte minst – konsumentens förväntningar. Hela ekosystemet kommer att förändras med stor påverkan på utbud, tillgänglighet, leverans, snabbhet samt retur- och garantihantering när konsumenten förväntar sig klimatsmart leverans inom en timme i alla större orter i Sverige…

LÄS ÄVEN: Efter missarna: Ingen succé för Amazon i Sverige – men jätten väntas växa på sikt

Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året?

– Jag skulle vilja passa på att skicka en hyllning till ALLA anställda i vår bransch som kämpar på i covid-eländet och transformerar allt från arbetssätt och erbjudande till organisation och affärsmodeller. Alla har vi drabbats lite olika; annonsörer, medier och byråer, men nöden är verkligen uppfinningarnas moder och vi har tagit monsterkliv sedan mars 2019. Heja oss och nya tag 2022.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Att fortsätta växa Publicis och vår byråmodell Power of One tillsammans med våra kunder och medarbetare! Vi har haft en fantastisk höst där vi välkomnat många nya kunder och fler är på väg in. Vi satsar även på att bli branschens mest spännande arbetsplats med nya utvecklande karriärvägar för våra anställda. Ett exempel på det är att alla medarbetare får arbeta sex veckor i valfritt land där vi har kontor under 2022.

– Ett viktigt löfte är även att fortsätta bygga en stark kultur, gemenskap och tillhörighet trots distansarbete. En kultur som känns genom skärmen och som värmer ända in på hemmakontoret. 

LÄS ÄVEN: 10 mediebolag om hur de bygger framtidens arbetsplats: ”Ett paradigmskifte” 

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

– Data privacy och identity kommer att vara fortsatt centralt. Det pratas en hel del om ”the end of anonymity” i och med ökade krav på identifiering och inloggning med mera men samtidigt vet vi att konsumentens vilja att lämna ifrån sig data är begränsad. Nyckeln stavas tillit.

– Klimatfrågan är givetvis enormt viktig och här behöver vår bransch ta ett ännu större ansvar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev