Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Efter svackan i september – medieinvesteringarna ökar

Publicerad: 9 november 2021, 09:44

”Digitala medier befäster att de permanent har passerat tv som det största huvudmediet för mediebyråerna”, säger Jochum Forsell.

Foto: Sezeryadigar/Getty Images

Medieinvesteringarna ökade under föregående månad. ”Med den här takten är marknaden tillbaka på normala nivåer redan efter årsskiftet”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med totalt 14,3 procent under oktober månad jämfört med samma period föregående år. Totalt förmedlades nära 1,5 miljarder kronor. 

Majoriteten av mediekategorierna som mäts i mediebyråbarometern ökade under föregående månad och flera av kategorierna är tillbaka på liknande nivåer som innan coronapandemin slog till. 

Förutom bio ökade kategorin dagspress storstad mest under oktober, nämligen med 33,7 procent. Sociala medier är det medieslag som haft den största positiva tillväxten hittills i år – 29 procent.

– Oktober är den enskilt största, och därmed viktigaste, månaden för mediebyråerna sett till omsättning. Siffrorna för oktober är urstarka och omsättningen är högre än 2019, det vill säga före pandemin. Det tyder på att den lilla svacka vi kunde se i september endast var en isolerad effekt, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer, i en kommentar och fortsätter:

– Även om marknaden ännu inte är fullt återhämtad efter pandemin är oktober ett starkt tecken på att en full återhämtning är nära. Prognoserna som pekade på en återhämtning omkring sommaren 2022 bör därmed revideras – med den här takten är marknaden tillbaka på normala nivåer redan efter årsskiftet. 

De mediekategorier som backade under oktober månad är DR/annonsblad (-24,2 procent) samt sök (-15,9 procent). 

Hittills i år är DR/annonsblad även den mediekategori som tappat allra mest. Totalt har investeringarna minskat med 33,7 procent i år, vilket motsvarar runt 63 miljoner kronor. 

Samtidigt redovisade online video och sociala medier rekordsiffror under oktober månad.

– Utomhus/trafikreklam, som har haft stora nedgångar under pandemin, ökade med 27,4 procent under oktober och är nu nästan tillbaka på samma nivå som 2019. Även de digitala kanalerna försätter att öka, totalt med 13 procent i oktober. Både online video och sociala medier nådde under oktober all-time-high för en enskild månad. Digitala medier befäster därmed att de permanent har passerat tv som det största huvudmediet för mediebyråerna, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå, i en kommentar. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.