Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Efter marknadschefsbyte – Ikea behåller mediebyrån

Publicerad: 28 Februari 2020, 10:25

Trots chefsbyte väljer Ikea att behålla mediebyrån Carat.

Ikea har sett sig om efter en ny reklambyrå men väljer att ha kvar sin befintliga mediebyrå.


Ämnen i artikeln:

IkeaCarat

I veckan stod det klart att Ikea valt en ny huvudbyrå för den varumärkesbyggande kommunikationen i form av reklambyrån Virtue, vilket Resumé rapporterat om. 

Byrån ska ha hand om den varumärkesbyggande kommunikationen för totalt sex marknader: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Portugal och Belgien. Därmed förlorar Åkestam Holst den varumärkesbyggande delen för Ikea, ett uppdrag byrån har haft sedan 2012. Den taktiska delen stannar dock inom NoA.

Med en relativt ny marknadschef i form av Per Stolt på plats sedan andra halvan av 2019 väcker det även frågan om en pitch på mediebyrå sidan är på gång. Per Stolts svar är dock ”nej”.

”Vi har inte för avsikt att gå ut i mediebyråpitch. Vi är nöjda med Carat och ser fram emot ett fortsatt bra samarbete”, skriver Per Stolt till Dagens Media i ett sms. 

Under förra året landade Ikeas totala reklaminvesteringar på omkring 191 miljoner kronor, enligt bruttosiffror från Kantar Sifo. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IkeaCarat

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.