Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mediebyråer

Efter konkursen – Ving skriver nytt kontrakt med Vizeum

Publicerad: 26 September 2019, 13:20

Claes Pellvik, marknadschef Ving och Nike Carlstoft, COO på Dentsu Aegis. I mitten syns dagens helsidesannons, som synts i flera stora dagstidningar.

Foto: Press/Janne Næss

Efter konkursen av Thomas Cook-koncernen rådde oklarhet kring om – och i så fall hur – Vings byråer skulle drabbas. Nu står det klart – Ving skriver nytt kontrakt med Vizeum.


Ämnen i artikeln:

VizeumDentsu Aegis

Under söndagen försattes den brittiska resejätten Thomas Cook i konkurs. 

Kort därefter rapporterade Resumé att Ving pausar all extern marknadsföring. Resebolaget har sedan 2014 arbetat med Dentsu Aegis-ägda Vizeum. 

Till Dagens Media kunde Nike Carlstoft, COO på Dentsu Aegis, inte berätta mer än att de var i direktdialog med Ving. 

I dagens morgontidningar står det dock klart att beslutet har förändrats, och att Ving tar upp den externa marknadsföringen.  

– Innebörden i dagens helsidesannons är dels att vi ber om ursäkt för trasslet i början av veckan, med gäster som kom iväg sent eller inte alls, och dels att förklara att konkursen inte innefattar oss, säger Vings marknadschef Claes Pellvik, till Dagens Media. 

Som en del av Vings väg framåt skissar man på ett nytt kontrakt med Vizeum. Tidigare har Thomas Cook-gruppen haft ett större avtal med Dentsu Aegis på flera marknader. 

– Vi har varit väldigt nöjda med den hjälp vi fått från Vizeum, vår mediebyråpartner i Norden, och vill fortsätta arbeta med dem. Ving har tidigare omfattats av ett centralt avtal med Dentsu Aegis och Thomas Cook-gruppen. Nu kommer vi istället ha ett lokalt nordiskt avtal med Vizeum. Nu är det bara lite teknikaliteter som ska lösas först eftersom det är andra förutsättningar, säger Claes Pellvik. 

I en kommentar till Dagens Media säger Nike Carlstoft att hon inte vill kommentera saken mer än att de inte kan prata om deras kunder ingående. 

– Det jag kan säga är att Ving gruppen satsar vidare i Norden och flygtrafiken är igång. Så det känns positivt!

På Ving gör man sig nu redo för att komma på banan igen. 

– Nu har det varit ett speciellt läge, där vi framför allt fokuserat på att ta hand om alla gäster som hört av sig till oss i sociala medier. Det har varit en enorm anstormning där, men också väldigt mycket kärlek. I en sån här situation lägger man allt långsiktigt åt sidan, säger Claes Pellvik och fortsätter: 

– Sen är det bara att kavla upp ärmarna och spotta i nävarna. När vi har rett ut allt tittar vi framåt och då handlar det om jobb som redan påbörjats: att återskapa förtroende, förklara hur vägen är framåt.  

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

VizeumDentsu Aegis

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev