Få hela storyn
Starta din prenumeration
Mediebyråer
Publicerad: 15 Oktober 2019, 06:01
WPP kommer enligt uppgift behålla uppdraget för Disney i Indien.
Foto: Pixabay
UPPDATERAD. En av de största mediepitcherna på flera år är avgjord.
Disneys mediebyråpitch är avgjord och valet föll på både Publicis och Omnicom, skriver Campaign.
Publicis kommer ansvara för den nya streamingtjänsten Disney+ samt företagets parker. Enligt källor till Campaign var det Publicis dataföretag Epsilon som lockade.
LÄS ÄVEN: Streamingmarknaden – snart ett giganternas priskrig
Omnicom kommer istället enligt källor hantera Disneys mediekanaler, inklusive ABC, Fox och National Geographic samt studios för USA.
Omnicom har sedan tidigare en relation med Disney då mediebyrån sedan 2013 hanterat Disneys filmdel.
Dagens Media har varit i kontakt med Omnicom i Sverige för att höra vad uppdragt innebär på den svenska marknaden, men mediebyrån meddelar att de ännu inte får kommentera uppdraget.
WPP kommer enligt uppgift til Campaign kvarstå som mediebyrå för Disney på den indiska marknaden.
Uppdraget är stort för de båda aktörerna då Disney förra året spenderade omkring 1.525 miljarder dollar globalt förra året, enligt siffror från konsultbolaget Comvergence. Det skriver Adweek. Uppskattningsvis spenderade Disney 300 miljoner dollar i Europa, Mellanöstern och Afrika.
Pitchen drog igång i maj i år med hjälp av Medialink och tros vara den största mediepitchen under de senaste tre åren.