Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Dagens Media fördjupar sig i mediebyråernas förändrade roll

Publicerad: 24 november 2022, 06:42

Foto: undefined

När kundernas behov förändras behöver mediebyråerna skruva på sitt erbjudande, bredda kompetensen och öka affärsförståelsen. Men vilka följder får det för marknaden i stort? Det ska vi på Dagens Media ta reda på under nästa vecka.

Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerBenjamin HolmfredScreamTBSAdonGroup MIprospectHearHowcomKW BruunAmazonPublicisARCToppnyheter förmiddag

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Det händer mycket i mediebyrå-landskapet i form av hopslagningar, förvärv och nya uppstickare. Dessutom har en annan sorts ägare, internationella konsult- management- och revisionsjättar, de senaste åren gett sig in på marknaden. Antalet fristående byråer är i dag också få till antalet medan nätverken såväl utökar som omformar sig, mycket eftersom ambitionen i dag hos allt fler är att vara en så kallad one-stop-shop.

Så hur ser framtiden för mediebyråerna ut? Vilken roll ska de ha och hur ser utmaningarna ut? Konkurrensen kommer i dag från annat, inte sällan internationellt, håll och samtidigt har kundernas behov förändrats. Vilka krav ställer allt detta på mediebyråerna? Det har vi pratat med byråvalskonsulten Christina Wihlner Lentell samt Sveriges Mediebyråers ordförande Benjamin Holmfred om.

Tidigare pratades det om att nätverksbyråerna får allt mer konkurrens av de oberoende mediebyråerna, men gäller det verkligen fortfarande? Vilka fördelar har nätverksbyråer vs fristående byråer? Och kan man vara stor även fast man är fristående? Här ger Hear, Scream, TBS och Adon sin bild av hur det är att stå fria från de globala supernätverken – och varför det ibland skulle vara skönt med en flygande liten gubbe från London.

Samtidigt ser vi hur de mer traditionella mediebyrånätverken stöper om sig för att rikta ett större fokus på performance marketing. Group M, Iprospect, Resolution och Collaboration Art som vill konsolidera branschen berättar om motiven och konkurrensbilden. 

Det faktum att konsultjättar som Accenture Song, Mc Kinsey och Arc ger sig in i matchen sätter också press på de traditionella mediebyråerna. Men vad har de här nya ägarna för planer? Dagens Media har pratat med några av dem för att ta reda på motiven.

I dag satsar också flera byråer på gaming och e-sport. Group M, Publicis och Dentsu berättar varför.

Dessutom: Undrar du också hur det har gått med Amazon-byråerna? Vi har svaret.

Och så har vi följt upp hur det gick för KW Bruun och Howcom som för närmare tre år sedan kastade om arbetssätt och affärsmodell.

En hel del läsning väntar, med andra ord.

 

Missa inte Dagens Medias temavecka om mediebyråernas förändrade roll. Har du ingen prenumeration? Lugn, här kan du teckna en. 

Vill du skriva en debattartikel i ämnet? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias redaktion.

Vill du annonsera? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias annonsavdelning.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Qbrick är blockerad under “Visa våra partners”.

Här är Dagens Medias temaveckor under 2022

Våren:

Vecka 4: Hållbarhet i mediebranschen

Vecka 10: Mätning i mediebranchen

Vecka 14: Digitala prenumerationer

Vecka 19: Streaminglandskapet

Vecka 24: Mediepolitik

 

Hösten:

Vecka 37: Talangjakten

Vecka 43: Innehållskriget

Vecka 48: Mediebyråerna förändrade roll

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev