Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mediebyråer

Creo och Unreel blir ett varumärke

Publicerad: 9 September 2019, 12:37

Niclas Grunewald sitter längst fram till vänster. Bilden är tagen under Creos veckomöte.

Foto: Press

När Creo och Unreel slogs samman var målet att båda varumärkena skulle behållas. Nu kliver Unreel in under Creos paraply – samtidigt genomförs en rad andra förändringar. ”Det är mycket som händer”, säger Creos vd Niclas Grunewald.


Ämnen i artikeln:

Hallvarsson Halvarsson

Det var i slutet av 2017 som det blev känt att mediabyråerna Creo och Unreel, båda en del av byråkoncernen H&H Group, samlades i ett företag. 

Nu, ett och ett halvt år senare, antar bolaget namnet Creo för båda verksamheterna. 

– När vi flyttade ihop bolagen utgick vi ifrån att vi skulle behålla båda varumärkena. Men med tiden har vi märkt att det är svårt att hålla båda flytande. Det kostar mer än vad vi får tillbaka. Också internt känns det bättre att i stället ha ett gemensamt namn. Eftersom Creo är det större bolaget kändes det naturligt att just namnet Creo skulle leva vidare, säger Niclas Grunewald, vd på Creo. 

Creo fokuserar på rörlig media för B2B och internkommunikation. Unreel har gjort kampanjer för varumärken som Storytel, iZettle och Happy Socks. 

Som en del av förändringarna på bolaget vill man lägga fokus även globalt. 

– Samtidigt måste vi förflytta betydelsen av Creo lite grann. Vi har haft en journalistisk tradition. Det är dags att flytta närmare mot vad Unreel gör också. En del av det är att börja kommunicera mer på engelska, säger Niclas Grunewald. 

Men det gemensamma bolagsnamnet och en hemsida på engelska är långt ifrån den enda förändringen man nu genomför. 

Creo Agency börjar erbjuda rådgivning, filmerbjudandet samlas inom Creo Film, en ny uppdatering av Creo Video Manager – som bolaget jobbat på i tre år – och en kontorsflytt väntas också. 

– Det är mycket som händer. Rådgivning har vi hållit på med i många år, men knappt tagit betalt för det. På det här sättet vill vi lyfta fram det och ta ett grepp kring rörlig media, som kommer att fortsätta växa framöver, säger Niclas Grunewald. 

Samtidigt flyttar de kontoret till Spårvagnshallarna, där systerbolagen Springtime-Intellecta och Involve redan sitter. 

 – Framtiden är väldigt spännande. Det är dags för företag, vi jobbar med många inom tung industri bland annat, att börja använda rörliga medier som ett verktyg. Samtidigt vill man göra mer kvalificerade och mer genomarbetande filmer. Även distributionen blir viktig nu. Alla kan göra en bra film, men långtifrån alla träffar målgruppen direkt. Den insikten kommer bli viktig, och det är därför vi försöker ligga i framkant, säger Niclas Grunewald. 

35 anställda kommer att jobba på Creo. 

Läs mer: Anna Grönlund Krantz: ”Det är en drömroll för mig” 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Hallvarsson Halvarsson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev