Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Collaboration Art ska konsolidera performance marketing-marknaden

Publicerad: 5 januari 2022, 12:53
Uppdaterad: 5 januari 2022, 15:49

Grundarna av Collaboration Art: Fredrik Sellgren, Göran Pallmar och Jonas Dahlquist.

Foto: Collaboration Art

UPPDATERAD. Branschveteraner köper bolag för att konsolidera performance marketing-marknaden. ”Vi tror att byråerna kommer ha en stor nytta av att samverka och gynnas av varandras kunskaper”, säger Jonas Dahlquist, till Dagens Media.

Ämnen i artikeln:

SEOJonas Dahlquist

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se


Collaboration Art ska konsolidera marknaden för performance marketing i Europa genom uppköp. Förvärven görs tillsammans med Investment AB Spiltan.

Bakom Collaboration Art står Göran Pallmar, vice vd för Spiltan, samt branschveteranerna Jonas Dahlquist och Fredrik Sellgren

Under hösten förvärvades de fyra svenska byråerna de GO MO Group, InnoSearch, Dot Sure och Web Guide Partner. Gemensamt för de fyra byråerna är att de alla är inriktade på SEO, SEM och social marketing. Hittills har Spiltan investerat 50 miljoner kronor i bolagsgruppen. 

– Vi särskiljer oss från andra förvärvsinitiativ som finns på marknaden där man köper upp byrågrupper med olika typer av kompetenser som ska komplettera varandra på det sättet. Vi gör tvärtom – vi är väldigt snäva i vår kategori eftersom att vi tror att byråerna kommer ha en stor nytta av att samverka och gynnas av varandras kunskaper, säger Jonas Dahlquist, till Dagens Media. 

Grundtanken är alltså att de förvärvda byråerna ska dra nytta av varandra samt att sådant som exempelvis produktutveckling kan centraliseras och göras tillgängligt för alla inom gruppen.

Tillsammans omsätter de fyra förvärvade bolagen, enligt Collaboration Art, drygt 80 miljoner kronor med en EBITDA på över 16,5 miljoner kronor. Målet är att på kort tid bli en av Europas större medieköpare. 

Är tanken att de fortsatt ska verka som egna byråer eller kommer ni slå ihop alla till ett och samma bolag?

– Alla byråer kommer fortsatt heta det de gör och de gamla ägarna har fått en ägarandel i det nya bolaget, på så vis finns det ett gemensamt incitament att driva gruppen framåt. Vi kommer aldrig heta Collaboration Art utan GO MO Group kommer fortsatt heta GO MO Group och så vidare, säger Jonas Dahlquist och fortsätter:

– Det är även viktigt att byråerna behåller sin lokala kultur. Sedan ger det här även en möjlighet att som medarbetare, när vi över tid köper internationella byråer, kunna jobba utomlands. Så vi kan skapa nya karriärvägar för personalen inom gruppen också. 

Vad är utmaningen med att förvärva nya byråer och ha den här typen av affärstrategi?

– Nu köper vi bara duktiga byråer som har lönsamhet och tillväxt så där är utmaningen att hitta en prismodell som är hållbar över tid. Sedan är det som alltid en utmaning att se till så att byråerna fortsätter att utvecklas i den takt de ska.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev