Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Coca-Colas globala jättepitch närmar sig avslut

Publicerad: 23 september 2021, 11:38

Redan i december förra året inledde Coca-Cola en global översyn av samtliga sina byråer. Ett byrånätverk ska tilldelas en majoritet av det gigantiska uppdraget. Nu går pitchen mot sitt slut.


Ämnen i artikeln:

Coca-ColaCaratMediacomStarcom

För att effektivisera sin marknadsföring planerar Coca-Cola att dra ner på antalet byråer som dryckesföretaget samarbetar med. Pitchen gäller både kreativa byråer och mediebyråer, och samtliga Coca-Colas cirka 200 varumärken i 200 länder.

Mediebyråuppdraget i USA ligger idag hos Interpublics UM, men även WPP:s Mediacom, Publicis Groupes Starcom och Dentsus Carat har uppdrag för Coca-Cola. På den svenska marknaden jobbar man med Carat. 

På den kreativa sidan jobbar Coca-Cola med cirka 4000 byråer världen över, skriver Adage.

Enligt Adage är Interpublic, WPP, Dentsu och Publicis nu kvar i pitchen efter att Accenture Interactive strukits.

Enligt Adage rankas Coca-Cola som världens sjuttonde största annonsör. Förra året lade bolaget 2,78 miljarder dollar på reklam globalt, och efter de första sex månaderna i år är siffran uppe i 2,04 miljarder dollar.

Även om Coca-Cola planerar att ge ett nätverk cirka två tredjedelar av uppdraget så räknar bolaget också med att jobba med fristående byråer. Idag har exempelvis Wieden+Kennedy och Anomaly kreativa uppdrag för Coca-Cola.

– Vi är tydliga med att idéer inte bara ska, utan bör, komma från alla delar av världen, säger Manuel Arroyo, global chief marketing officer på Coca-Cola, till Adage.

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.