Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Blygsam ökning för medieinvesteringarna

Publicerad: 8 September 2020, 07:15

Dagspress kväll tappade 56,6 procent under augusti månad.

Foto: Getty Images

Efter månader av nedgång vänder medieinvesteringarna svagt uppåt i augusti.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Under augusti månad ökade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 1,5 procent. Ökningen kan dock till viss del bero på att augusti 2020 hade en ytterligare faktureringsdag, jämfört med 2019. 

Trots den extra faktureringsdagen menar Sveriges Mediebyråer att ökning kan ses som en ”indikativ ljusning för investeringarna”. 

Samtidigt är läget fortsatt extremt tufft för printkategorierna som tappar rejält. 

– Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti. Givet kalendereffekt är det fortfarande minussiffror, men det finns tecken på återhämtning. Dock är det fortsatt tungt för printkategorierna som totalt sett minskade med 29 procent under augusti, dagspress kväll med hela 56,6 procent. Bara under årets sju första månader har tidningarna tappat närmare 270 miljoner kronor i annonsintäkter från mediebyråerna. Vi kommer sannolikt att få se ytterligare nedskärningar, nedläggningar och konsolidering från dags-och-populärpressen under hösten – de digitala annonsintäkterna väger inte upp det man tappar i print, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer, i en kommentar. 

Bortsett från bio var det kategorin dagspress kväll som backade mest under månaden, då kategorin hade en negativ tillväxt om 56,6 procent. Hittills i år är det dock DR/annonsblad för den största minskningen på 39,9 procent.

Vinnarna är radio, online video, sociala medier och tv vars investeringar ökade under månaden. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.