Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Apoteket tar in PHD

Publicerad: 8 Oktober 2020, 13:02

Marknadschefen Anders Rynnel säger att målet med byråbytet är att effektivisera arbetssättet och formulera en mediemix som ger Apoteket ökad effekt på investeringen.

Scream tappar Apoteket till mediebyrån PHD. ”Vi var i behov av en ny partner som utmanade oss i att tänka nytt”, säger Apotekets marknadschef Anders Rynnel.


Ämnen i artikeln:

ScreamPHDApoteket

Apoteket har tidigare tagit hjälp av Scream som mediebyrå. Men nu byter man till PHD.

– Nya kundbeteenden och en snabb digital transformation innebar att kravprofilen på vår mediebyrå förändrades. Vi var i behov av en ny partner som utmanade oss i att tänka nytt. Allt ifrån effektivare arbetssätt till bättre mediabudgetallokering, kanalval och målsättningar, säger Apotekets marknadschef Anders Rynnel till Dagens Media.

PHD:s uppdrag startade sommaren 2020 och är på årsbasis. Vilka kanaler Apoteket kommer att satsa mer på framöver vill Anders Rynnel inte utveckla i dag.

– I dagsläget kan vi inte besvara frågan då medielandskapet snabbt förändrats under våren och sommaren. Målet med byråbytet är att effektivisera arbetssättet och formulera en mediemix som ger oss ökad effekt på investeringen.

Hur har ni skruvat på er marknadsföring under corona?

– Under våren har Apoteket arbetat med att utveckla erbjudandet för att möta våra kunder digitalt med syfte att förenkla kundernas vardag. Exempel på initiativ är enklare receptuttag, uttag via fullmakt, Swish som betalmedel och en rad nya leveranslaternativ som leverans samma kväll och Instabox på ett flertal orter i Sverige. Vi kommer fortsätta berätta om dessa lösningar för våra kunder.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ScreamPHDApoteket

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.