Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mediebyråer

Ali Tajbakhsh: ”Nya allianser skapar både möjligheter och utmaningar”

Publicerad: 21 December 2019, 10:32

Ali Tajbakhsh, vd på OMG, sammanfattar året som gått och blickar framåt.

Den tuffaste utmaningen har varit publicisternas omställning kopplat till avregleringen på spelmarknaden, säger Ali Tajbakhsh, vd på OMG.


Ämnen i artikeln:

OMG

Nya lokala allianser, ännu fler svod-tjänster och rikskapitalister. Dagens Media har frågat ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Ali Tajbakhsh är vd på Omnicom Media Group (OMG) där OMD, PHD och Hearts & Science ingår. 

Vilken var den största branschhändelsen 2019? 

– De första större kliven inom branschen till skapandet av nya lokala allianser och ekosystem för att stå emot global konkurrens. Där några exempel är Telias uppköp av TV4, bildandet av Nent, deras stundande joint venture med Telenor, att både Stampen och Mittmedia fått nya ägare och helårseffekten av Com Hem/Tele2:s samgående. En utveckling man sett i flera andra länder sedan några år tillbaka och som är strategisk logiska.

Årets tuffaste utmaning?

– Lokala publicisters omställning kopplat till följdeffekterna av avregleringen av spelmarknaden.

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera nästa år?

– För att följa upp största branschhändelsen 2019, så blir det intressant att följa dess utveckling och påverkan 2020. Här och nu kanske de flesta har tv-konflikten ”top of mind”, men framåt skapar dessa förändringar och nya allianser både nya intressanta möjligheter och utmaningar i alla led.

– I övrigt blir riskkapitalets inflöde i byråvärlden intressant att följa och se hur det påverkar dynamiken på marknaden samt hur konsumenter förhåller sig till det utökade utbudet av svod-tjänster.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

OMG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.