Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Mediebyråer

Adverty norpar Kenny Spångberg från Group M

Publicerad: 4 November 2019, 07:31

Kenny Spångberg lämnar Group M för Adverty.

Group M-toppen Kenny Spångberg hoppar av för ny roll på adtech-bolaget Adverty.


Ämnen i artikeln:

Group Me-sportProgrammatic

I samband med att Adverty ska rullas ut på på globala marknader rekryteras Kenny Spångberg till chief revenue officer. Hans fokus på bolaget kommer att vara intäktsökning samt etablering av internationella säljteam.

Kenny Spångberg ansluter sig till Adverty från Group M, där han tjänstgjort som chef för digitala produkter och partnerskap. Initialt genom att leda Xaxis-enheten och senare genom att ta fullt ansvar över alla digitala produkter. 

Innan Group M har Kenny Spångberg haft flera ledande roller inom mediebranschen, till exempel som nordisk direktör på Google Doubleclick, medgrundare av Smartclip Nordics, europeisk direktör på Spongecell och chef för programmatic för Widespace.

– När Adverty kontaktade mig gällande rollen blev jag omedelbart intresserad då jag känt till bolaget sedan tidigare. Jag brinner för adtech och har inte observerat någon aktör som sömlöst placerar annonser i spelmiljöer på det sätt Adverty gör. Jag ser det som otroligt viktigt att annonsörer ska kunna synas på alla plattformar där deras målgrupp befinner sig och där ser jag bolaget spela en stor roll framöver på den globala marknaden, kommenterar Kenny Spångberg i ett pressmeddelande.

Adtechbolaget Adverty erbjuder på sin programmatic-plattform reklamlösningar inom spel och esport. Efter en tillväxt av publicistpartners utgör nästa steg för bolaget en expansion av köpsidan. En offensiv utökning av resurser inom detta område är del av strategin bakom en nyligen företrädesemission, skriver Adverty i ett pressmeddelande.

– Vi är mer än glada över att ha Kenny ombord när vi når ut med vår innovativa lösning till kunder globalt. Med Kennys kunskap, kontaktnät och erfarenhet inom mediebranschen är Adverty positionerad att ingå samarbeten med ledande annonsörer och mediebyråer, kommenterar Niklas Bakos som är vd och grundare på Adverty.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Group Me-sportProgrammatic

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.