Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mediebyråer

Adons Daniel Eriksson om året som varit: ”Stolthet”

Publicerad: 23 december 2021, 08:29

Daniel Eriksson, vd på Adon.

Foto: Janne Næss/Sarsmis

JULFRÅGAN. Adons vd Daniel Eriksson säger att coronavaccinet varit den enskilt viktigaste händelsen för mediebranschen under 2020.


Ämnen i artikeln:

AdonDaniel ErikssonMediebranschen summerar 2021

Enligt tradition avslutar Dagens Media året med en enkät där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit – och det som komma skall.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021?

– Vaccinet mot corona, det är den enskilt viktigaste händelsen för branschen, för våra medarbetare, våra kunder och inte minst för oss som organisation. I övrigt ser jag den fortsatta utfasningen av tredjepartcookies som en viktig branschhändelse – en process som startade tidigare än 2021 men som aktualiseras kontinuerligt. Det innebär att vi måste hitta nya arbetssätt, mäta med nya metoder och visa respekt för mottagaren. Det kommer vara utmanande, men även bra för reklam- och mediebranschen.

LÄS ÄVEN: Uppköp, alternativa metoder och skräddarsydd datainsamling – mediebyråerna om hur de rustar sig inför cookiedöden

Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året?

– För mig är det tveklöst Adons personal. De har gjort en fantastisk insats under pandemin!  De har lyckats med konststycket att både göra våra befintliga redan nöjda kunder ännu mer nöjda och samtidigt vinna förtroendet hos nya kunder som vi inlett samarbete med under 2021. Det är otroligt imponerade att se deras engagemang, höga ambition i varje projekt och tydliga ansvarstagande. Jag kan enklast sammanfatta detta med ett ord: stolthet.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Mitt nyårslöfte är att jag ska fortsätta och lära mig något nytt varje dag och ge tid och plats för nyfikenheten.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

– Det finns flera viktiga frågor. Som bransch behöver vi fortsätta att attrahera nya medarbetare i konkurrens med ett flertal framgångsrika techbolag. I kölvattnet efter Stockholm Media Week kan vi konstatera att hållbarhet kommer att vara en viktig fråga under 2022. På vilket sätt kan vi som bransch bidra? Vi kommer kanske inte gå rätt från början men vi är nog alla överens om att det är dags att utforska vägen och påbörja vandringen.

LÄS ÄVEN: Daniel Eriksson om svåra sjukdomstiden: ”Jag slogs för att överleva”

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.