Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kommunikationsbyråer

"Voice får äntligen genomslag i kreativa processer"

Emma Thorp, vd på mediebyrån Scream, tror att användandet av voice hamnar högt på marknadsavdelningarnas agenda under 2019.


Publicerad: 25 December 2018, 07:00

Ämnen i artikeln:

Cambridge AnalyticaScreamGDPR

Emma Thorp.

Vilken var den största händelsen i branschen under 2018?

– Jag skulle vilja nämna 2: Cambridge Analytica och inträdandet av GDPR. 2018 har i mångt och mycket varit ett år präglat av oro kring fake news och personlig integritet och vi har sett hur allmänhetens förtroende för politiker, medier och företag har fått sig en knäck. Konsumenterna har blivit allt mer medvetna om vilken data de delar och att vinna deras förtroende blir avgörande för framgång framåt. Här behöver annonsörer och medier vara transparenta med vilken data som samlas in när och varför och att använda datan på ett sätt som gynnar konsumenten; som skapar värde.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Att fortsätta arbetet med att göra Scream till en av Sveriges bästa arbetsplatser. Vi har fantastiskt duktiga medarbetare och att säkerställa att de trivs, utvecklas och fortsätter skapa framgång för våra kunder är en av mina viktigaste uppgifter och ett löfte inför 2019.

Om du ska sia om 2019, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Voice hamnar högt på marknadsavdelningarnas agenda och får äntligen genomslag i kreativa processer. Ljud som helhet fortsätter att öka allteftersom användningen av smarta högtalare, röstassistenter, poddar, voice search, voice messaging och text-till-ljud-appar med mera ökar. Att ha en röststrategi blir en nödvändighet för många annonsörer och de varumärken som tar position tidigt inom respektive segment har mycket att vinna.

– Rörlig bild når nya höjder, optimering av rörligt som helhet och anpassning av format och uttryck efter plattform och steg i kundresan blir en självklarhet för annonsörer och byråer. Storification av social fortsätter och smittar av sig på varumärken genom att sätta nya normer för hur rörlig kommunikation ska se ut.

– Sist men (definitivt) inte minst så dundrar Amazon in på den svenska marknaden. Game on för svenska e-handlare!

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.