Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kommunikationsbyråer

”Vi tar rygg på framgångssagan i USA”

Så sent som i februari i år lanserade Omnicom ett datadrivet erbjudande i byrån Hearts & Science på den svenska marknaden. Nu tar man sikte på att bli en av de tio största byråerna i Sverige.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 06 December 2018, 08:50

Ämnen i artikeln:

PHDOmnicom

Björn Lindgren, svensk byråchef på Hearts & Science.

Foto: Janne Naess

Det var inför en pitch för Procter & Gamble som Omnicom för cirka två år sedan lanserade Hearts & Science i USA, med ambitionen att vara pionjär inom datadriven marknadsföring. 

När det var dags för den svenska lanseringen i februari tidigare i år inspirerades man av de framgångar byrån haft på andra sidan Atlanten, men adderade en lokal touch. Som svensk byråchef  tillsattes Björn Lindgren, som närmast kom från en roll som strategichef på PHD. 

Han ser ett modern angreppssätt på datadriven marknadsföring som framgångsfaktorn för Hearts & Science. 

– Vi tar rygg på framgångssagan i USA, och tar med oss ramverket och tyngden i teknikutveckling och system som vi har genom nätverket. När vi lanserade i Sverige var fördelen att vi kunde bygga organisationen från grunden, till exempel genom att tillsätta den talang vi behövde, men också genom att forma arbetssättet efter rådande omständigheter på marknaden, säger Björn Lindgren. 

En utmaning som nästan alla i branschen fightas med är att locka rätt typ av kompetens. I Hearts & Sciences fall tycker dock Björn Lindgren inte att det har varit några större svårigheter. 

– Vi har varit framgångsrika i att locka talanger. Vi är noggranna i våra processer och letar efter talangfulla medarbetare med olika bakgrund och kompetens. För oss handlar kompetens inte så mycket om antal år i branschen, utan mer om hur man tar sig ann en uppgift.

Läs hela artikeln i nummer 18 av Dagens Medias magasin – ute nu. 

Är du inte prenumerant? Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.   

 

Ämnen i artikeln:

PHDOmnicom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.