Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Kommunikationsbyråer

Vattenfall väljer OMD – igen

"Vattenfall och OMD har en tydlig samsyn i att effektiv kommunikation skapas", säger Fredrik Eriksson, managing director på OMD

Foto: Vattenfall

Vattenfalls jätteupphandling är klar – här är byråerna som vann uppdragen.


Publicerad 2019-01-31 08:50

Ämnen i artikeln:

OMD

Dela artikeln:

Vattenfall har tecknat nya avtal med kommunikationsbyråer globalt som sträcker sig över en period på två år. 

Vattenfall har valt att fortsätta och utvidga samarbetet med mediebyrån OMD. 

– Vattenfall och OMD har en tydlig samsyn i att effektiv kommunikation skapas genom att arbeta integrerat mellan strategisk och taktisk kommunikation och genom att föra samman data och målsättningar mellan olika medieslag och avdelningar. Av den anledningen känns det extra kul att OMD får ett utökat förtroende i den här avgörande perioden för Vattenfall, säger Fredrik Eriksson, managing director på OMD, i ett pressmeddelande. 

Nord DBB blir Vattenfalls globala reklambyrå medan F&B Factory väljs som ny reklambyrå för den nordiska marknaden. 

– Vårt mål är att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Vi vill bygga ett starkt europeiskt varumärke och är därför glada att ingå samarbete med en partner som NORD DDB som kan ge support på internationell nivå. Vi behöver på ett effektivt sätt nå ut till alla våra kunder och vår omvärld på alla marknader med vår kommunikation och ställer därför höga krav både på oss själva och på de byråer vi jobbar med, säger Karin Lepasoon, kommunikationsdirektör på Vattenfall, i ett pressmeddelande. 

Upphandlingen skedde på global nivå och byråer från andra europeiska länder var också med och pitchade. Teamet från Nord DDB kommer bestå av personer från Vattenfalls största marknader: Stockholm, Amsterdam, Berlin och London.

–Vi är både stolta och ödmjuka över att Vattenfall valt oss som global kreativ- och strategisk huvudbyrå. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla det nya koncept vi lanserat och skapat ihop med Vattenfall, säger Andreas Dahlqvist, vd på Nord DDB, i ett pressmeddelande. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.