Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kommunikationsbyråer

Urban Hilding om avhoppet: "Vi är överens om att vi inte är överens"

Publicerad: 7 Februari 2019, 15:03

Urban Hilding har inte samma syn som ledningen när det gäller nätverkets framtid. Men att han slutar är naturligt och odramatiskt, säger han.

Foto: Janne Næss

Efter 13 år lämnar Urban Hilding rollen som vd på IUM och IPG Mediabrands, eftersom han inte har samma syn som ledningen på nätverkets framtid: "Det kanske är dags då", säger den avgående vd:n.


Ämnen i artikeln:

MediebyråerIUM

Sedan 2006 har Urban Hilding lett mediebyrån IUM, och sedan 2016 har han lett hela IPG Mediabrands, där byråerna IUM, Marvelous, Reprise Media, Cadreon, Insight och Orion ingår.

– Jag har haft en fantastisk tid på IUM. Vi har haft en enorm tillväxt – och ökat från 36 till 75 anställda. Dessutom har nästan tripplat vår omsättning sedan 2006, säger Urban Hilding till Dagens Media.

Han fortsätter:

– Nu är vi inte överens om riktningen framåt och då ska man skiljas åt, inte så konstigt. Vi är överens om att vi inte är överens, säger han, samtidigt som han betonar att det inte ligger någon dramatik bakom beslutet.

– Ibland blir det så, och man måste göra det man tror på, säger han.

I tretton år har Urban Hilding varit vd på IUM. Innan dess var han annonsdirektör på Bonnier i tretton år.

– Jag är en lojal person, och jag har älskat tiden på IUM, kunderna som jag lärt känna och fått jobba nära genom de här åren, och kollegor som blivit mina vänner. Jag tror på människor och på långsiktiga relationer – lönsamhet för företag byggs av människor som inspireras, motiveras och gör rätt saker och skapar rätt effekter för sina kunder.

I slutet av april lämnar Urban Hilding sitt uppdrag. Fram tills dess kommer det att vara "business as usual" på IUM och IPG Mediabrands, och fokus ligger på att göra ett så bra avslut som möjligt, säger han. 

Vad ska du göra härnäst?

– Det återkommer jag gärna om. Jag kommer ursprungligen från mediesidan och har älskat tiden på byråsidan. Jag tycker att detta är en fantastisk bransch, säger han och lägger till:

– En av mina döttrar har varit allvarligt sjuk. Hon är på bättringsvägen nu, men det har varit ett tufft år, så kortsiktigt blir det mer tid åt mina barn och familj.

Är det klart vem som kommer ersätta dig?

– Nej, men processen dar igång nu och det kommer att bli bra. Jag tror alltid att det kan bli bra när det kommer in någon med nya ögon och med ett friskt synsätt. Och jag är mån om att mina kollegor framåt har det bra och inspireras till att fortsätta det arbete vi gjort.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MediebyråerIUM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev