Kommunikationsbyråer
Svenska vinnarna i pr-vm
Publicerad: 1 juni 2012, 07:21
Prat, Jung och Prime fanns bland vinnarna när den internationella pr-tävlingen Sabre Awards avgjordes i Bryssel på torsdagen.
Intresset för "pr-vm" Sabre Awards, som arrangeras av The Holmes Report, var rekordstort. Över 2 000 bidrag från 34 länder deltog i årets tävling.
En handfull svenska pr-byåer belönades med guldmedaljer i Bryssel på torsdagskvällen.
Bäst gick det för Jung Relations som vann bästa digitala kampanj med Volvo Concept You, och fick guld i matketegorin för Procordia-kampanjen "The Grandiosa game". Volvokampanjen blev även nominerad till "Best in show" som en årets fem bästa kampanjerna.
Clas Bodén, vd för Jung Relations, kommenterar:
– Vi är väldigt glada och stolta över priserna vi fick i går, att vara bäst i Sverige som är ledande i världen inom pr känns mäktigt! Guerilla, digitalt och mat & dryck är områden som vi tycker är grymt roligt att jobba så det känns extra kul.
Prat PR tog hem ungdomskategorin för sin kondomkampanj ”Bli Durex kondomtestare" för Durex, medan MSL fick pris för Procter & Gambles "Ariel fashion shoot".
Primes och Fortums "Ljusruset", genomförd tillsammans med Garbergs och Minnesota, utsågs till bästa nordiska kampanj. Primes United Minds fick även ett silver för Metrokampanjen Metropolitan Mindset, i kategorin Owned Media – External Publications.
Care of Haus kampanj "Jobba i Västerås" vann guld för bästa b2b-kampanj inom tillverkningsindustrin.
– Vi är överlyckliga. För tredje året i rad har vi lyckats vinna över världens mest ansedda kommunikationsföretag, bland 2 200 bidrag från 34 länder, säger styrelseordföranden för Care of Haus, Staffan Braw, i ett pressmeddelande.
Prats Porter Novelli-kollega i Kenya vann Sabre Awards platinumpris för kampanjen “Lifebuoy School of 5 Hand Washing Campaign” .