Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kommunikationsbyråer

Superturken: ”Branschen handlar om att kasta glitter på bajshögar”

Elcim ”Superturken” Yilmas var en av talarna på Stockholm Media Week.

Foto: Anna Hållams

HELGLÄSNING. Elcim ”Superturken” Yilmas intog i veckan scenen på Stockholm Media Week för att delta i en ”techbattle”. För Dagens Media berättar hon varför branschen borde samarbeta mer samtidigt som hon riktar skarp kritik mot branschens brist på mångfald. ”Rummet består överhängande av vita personer”, säger hon.


Publicerad 2019-05-11 06:00

Ämnen i artikeln:

Elcim Yilmaz

Dela artikeln:

Elcim ”Superturken” Yilmas går av scenen efter att, under Stockholm Media Weeks andra akt, ha hamnat på en andraplats i evenemangets ”techbattle”. Bara en hårsmån från en förstaplats. Men Superturken verkar ha tagit andraplatsen med en klackspark, och menar att det aldrig hann bli en riktig battle. 

– Det var en mellanmjölkspresentation med skruv. Om man hade lagt mer tid på det här hade battlen hunnit komma i gång på riktigt, då hade det blivit bättre. Nu blev det bara ”så här tycker jag” och så var det bra så. Jag hade önskat ha en kvart till där vi alla hade kunnat utveckla våra tankar, säger hon, och fortsätter:

– När vi hela tiden pratar om att vara agila så undrar jag varför det bara stannar vid samtalen och inte aktivt arbetas för att bli det. I stället för att prata om vikten av att inkludera människor tycker jag att diskussionen borde handla om att människor exkluderas, och hur de som exkluderar kan bryta de mönster och strukturer som finns och upprätthålls. Då hade vi haft en battle på riktigt. 

Vilka upplever du exkluderas?

– Alla som inte sitter här i rummet. Det är bara titta på den demografiska setupen. Rummet består överhängande av vita personer, till stor del medelålders, även om jag sett några yngre också. 

Stockholm Media Week beskriver hon som ett arrangemang likt många andra i branschen. 

– Det är välordnat som det brukar vara, absolut, men heller inget nytt. Det är inte någon mångfald, utan det är samma människor som briljerar inför samma människor. Utan att skambelägga det. Men något nytt är det inte. 

Hon fortsätter:

– Den här branschen handlar om att kasta massa glitter på bajshögar, genom att prata om content, agilitet, inkludering, mångfald och så vidare. Det finns till och med ett ord för det, ”shitglitter”. Få är de som lever som de lär och har organisationsstrukturer som speglar modeorden. 

Smeknamnet som blev ett bolag

”Superturken” är, förutom ett smeknamn, även namnet på en mindre byrå som jobbar med olika kända personer och varumärken. Bland namnen finns skådespelaren Mia Skäringer och artisterna Julia Frej och Bror Gunnar Jansson. 

Hur kom namnet till?

– Namnvalet kommer från min gamla chef Jan Lapidoth på Fluidminds som gav mig smeknamnet Superturken. Han tyckte att jag är en person som ”got shit done”. Hade man någonting som behövde göras och lösas så ringde man mig, Superturken, så fixade jag det. Det fastnade, och blev naturligt att ha även i bolaget. Så det är ett smeknamn jag haft väldigt länge. 

Vad är dina personliga drivkrafter?

– Som drivkrafter utgår jag nog från hjärta och passion. Framför allt skulle jag vilja säga att en styrka jag har är att våga vara stenen i skon. Jag har inga problem med att skapa dålig stämning om det behövs för att nå fram. Jag har heller inga problem med att vara den som lyfter de, ibland, svåra och känsliga vinklarna där det ibland kan vara svårnavigerat, säger hon, och fortsätter: 

– Vad som är viktigt för mig, min kund och min kunds kund är hur jag kan tillgodogöra mig kunskap och information.

”Musiken är som ett tredimensionellt blod”

Elcim Yilmas törst efter kunskap speglar även hennes fritid då hon gärna läser mycket och lyssnar på musik, förutom att hänga med sina åttaåriga dotter.

– Jag skulle påstå att jag egentligen inte har någon ”fri tid”, för mig handlar det om att lära mig så mycket som möjligt om människor som jag inte kan så mycket om. Hur kommer det sig att fenomenet k-pop är så stort bland våra barn? Varför använder vissa människor hellre Ipren än Alvedon? Sånt intresserar mig, och när jag inte förstår något så ger jag mig fan på att lära mig så mycket jag kan om det, säger hon, och fortsätter:

– Man ska i alla lägen gå där motståndet finns när det handlar om att lära sig saker. Man ska inte läsa det man brukar läsa, utan man ska läsa det man inte brukar läsa. Vad läser en somalisk mamma i ytterstan, och vad läser en 20-åring i Växjö? Kulturella uttryck som litteratur, film och musik är det som skapar människors identitet, och genom att förstå att detta skapar identitet, sammanhang och engagemang för människor kan vi skapa ett mervärde för våra kunder och deras kund. 

Vad betyder de kulturella uttrycken för dig?

– Musiken är allt, det är minnen, det är glädje. Musik är som ett tredimensionellt blod som rinner i mina ådror. För mig finns det ingen skillnad på musik och litteratur. Ta Erik Lundins senaste skiva, beroende på hur du lyssnar kan du höra både en rapskiva och fantastisk poesi, ett fint verk. Allt beror på vilket perspektiv du har. 

Finns det något kulturellt uttryck du vill tipsa andra om?

– Väldigt många känner till och har någon slags idé om Liftarens guide till galaxen, men väldigt få har egentligen tagit sig till att läsa den ordentligt. Så min uppmaning är att göra det, oavsett om man gillar science fiction eller inte. Läs gärna utifrån den världspolitiska arenan i dag, då ramlar väldigt många polletter ned, skulle jag säga. 

Elcim Yilmas fortsätter:

– Avslutningsvis skulle jag vilja ta rygg på något som sades på scen under Stockholm Media Week, att vi måste samarbeta mer. Det tror jag är viktigt. Vi måste våga samarbeta mer med olika människor. Jag brukar själv använda uttrycket ”rätt sorts fel människor”. Med det menar jag människor kanske delar värdegrund och vision, men som absolut inte är i närheten om vem du är. De kanske kan andra saker, gör andra saker, beter sig annorlunda, bor någon annanstans. Vad är det som hindrar oss från att ha en digital närvaro och samarbete med en byrå i Pakistan? Ingenting menar jag, förutom våra egna mentala hinder. Om man börjar tänka på det sättet i vardagen, och inte bara pratar om det en gång om året på en mediavecka tror jag att man kommer sina kunders kunder till gagn. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.