Kommunikationsbyråer
Storåkers anlitar McCann-byråer
Publicerad: 8 september 2010, 04:52
Bukowskis, med nya koncernchef Michael Storåkers i spetsen, kopplar på allt fler McCann-byråer – ett nätverk som han fortfarande är högst delaktig i.
SA
Synnöve Almer
För snart ett år sedan tog Michael Storåkers plats i auktionsbolaget Bukowskis styrelse. Han var även med i arbetsgruppen bakom företagets nya affärsplan, som syftar att modernisera och digitalisera det 140-åriga auktionshuset för konst, design och antikviteter.
I maj började Michael Storåkers som koncernchef för Bukowskis, som har auktionshus i Sverige och Finland samt ett nätauktionsbolag, sedan han lämnat vd-posten för McCann Nordic till Ann Årneby. Dock har han stannat kvar som styrelseordförande för bolaget.
Sedan Michael Storåkers tog steget in i Bukowskis styrelse i fjol har fyra byråer i det svenska McCann-nätverket involverats i uppdrag hos auktionsbolaget - Weber Shandwick, Jensen Pamp McCann, MRM Starsky och Storåkers McCann. De tre sista ingår i bolaget McCann Nordic.
– Det är jätteenkelt. Jag måste välja dem som är mest lämpade för jobbet. Jag har jobbat länge inom McCann och vet att deras produkter är bra så vore det märkligt att välja någon annan. Det viktiga är att det är en affärsmässig upphandling med betalning och offerering och så har det varit, säger Michael Storåkers till Dagensmedia.se.
Medarbetare på designbyrån Jensen Pamp McCann har tagit fram en ny logga och grafisk profil för auktionsbolaget. De har även sett över designen av Bukowski Markets sajt. Storåkers McCann har gjort reklam för nätauktionsbolaget och digital/rm-byrån MRM Starsky har gjort Bukowskis sajt och tittat på bolagets crm-hantering. Samarbetet med Jensen Pamp McCann är för tillfället avslutat medan det med MRM Starksy pågår. Storåkers McCann kommer att göra punktinsatser inom reklam även framöver. På pr-sidan samarbetar Bukowskis med Monday Relations sedan tidigare och nu även med Patriksson Communication och McCann-byrån Weber Shandwick.
– Vi har enbart arbetat med en arbetsgrupp på McCann. Det är en av McCanns huvuderbjudanden att just ha en arbetsgrupp för flera behov, säger Michael Storåkers.
Hur mycket pengar har Bukowskis betalat McCann-byråerna hittills i runda slängar?
– Det vill jag inte kommentera. Det har varit en marknadsmässig ersättning, varken mer eller mindre. Jag har jobbat med marknadsföring i 14 år och vet vårt behov och vem som är bäst lämpad. Jag är nöjd med resultatet hittills.