Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kommunikationsbyråer

Storaffär: Accenture Interactive köper anrika Droga5

Publicerad: 4 April 2019, 04:28

Brian Whipple, global vd på Accenture Interactive och David Droga grundare av Droga5

Foto: Accenture Interactive

Droga5:s grundare David Droga: ”Erbjudandet vi nu kan leverera kommer att transformera branschen”.


De internationella managementgiganterna fortsätter köpa på sig kreativa byråer. Den tredje april blev det känt att Accenture Interactive, vars uttalade mål är att vara ”The experience agency”, köpt den banbrytande reklambyrån Droga5.

Reklambyrån har sedan den grundades 2006 utsetts till årets byrå 20 gånger av allt från tävlingarna Cannes Liones och Effie Awards till tunga branschtidningar som Adweek och Advertising Age. Droga5, som startades av reklamlegendaren David Droga har prisats för sina samarbeten med bland andra Amazon Prime Video, The New York Times och Game of Thrones.

– Sedan första dagen har vi jobbat hårt för att föra branschen framåt, och förhoppningsvis skapa en positiv inverkan. Reklamvärlden förändras och vi är förväntansfulla inför den enorma möjlighet det kommer innebära för oss att bli en del av det det här bolaget, säger David Droga i ett pressmeddelande. 

Han fortsätter:

–Det kommer att addera ytterligare dimensioner till våra bästa idéer och höja våra ambitioner ännu mer. Det erbjudande vi kommer att kunna leverera till marknaden med Accenture Interactive kommer att transformera branschen. 

David Droga kommer att fortsätta på sin position som kreativ chef på Droga5, som har 500 anställda i New York och London. Även den globala vd:n Sarah Thompson sitter kvar, liksom övriga i reklambyråns ledning.

Accenture Interactive beskriver i ett pressmeddelande köpet av Droga5 som sin största affär sedan starten 2009. För några år sedan förvärvade bolaget designbyrån Fjord och e-handelsbolaget Aquility Group. I Accenture Interactive, som är det amerikanska/ irländska managementbolaget Accentures kreativa del, ingår även den brittiska reklambyrån Karmarama och Australiens största självständiga byrå, The Monkeys. 

Accenture Interactive har 469 000 anställda på sina olika marknader, och omsatte förra året 8,5 miljarder dollar.

År 2018 köpte Accenture Interactive även den svenska digitalbyrån Kaplan, samt The World Loves. Det konkurrerande konsultbolaget Deloitte har köpt reklambyrån Acne, och konkurrenten PwC har förvärvat design- och innovationsbyrån Pond.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev