Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kommunikationsbyråer

Så ser contentbyråerna på konkurrensen från John Brown Media

Publicerad: 31 Januari 2019, 07:25

Jonas Terning, vd Make your mark, Andres Ribba, vd Spoon, samt Marcus Wikner, vd OTW.

Foto: Press

Dentsu Aegis-ägda John Brown Media öppnar upp i Sverige. Dagens Media har vänt sig till contentbyråerna OTW, Make your mark och Spoon för att höra hur de ser på den allt hårdare konkurrensen.


Ämnen i artikeln:

SpoonOTWDentsu AegisMake Your MarkContent Marketing

Under onsdagen stod det klart att Dentsu Aegis-ägda contentbyrån John Brown Media även startar upp i Sverige. Chef för den nya byrån är Carl Lundgren som arbetat sex år inom Dentsu-nätverket. 

– Det här blir en extra pusselbit inom koncernen och ett väldigt starkt komplement till Isobar och det befintliga kommunikationserbjudande som vi redan har inom Dentsu, sade han till Dagens Media under onsdagen. 

Att John Brown Media skulle ta klivet in på den svenska marknaden var väntat, säger Anders Ribba, vd på Spoon. 

– Jag ser det som en naturlig utveckling och har förväntat mig det sedan Dentsu Aegis köpte John Brown för några år sedan. Vi har samarbetat med John Brown lång tillbaka i tiden, de är jätteduktiga och väldigt starka framför allt i Storbritannien. Samtidigt har de också etablerat sig på många andra marknader och var tidiga med kontor i Sydafrika och Shanghai. 

Ytterligare konkurrens är välkommet menar Anders Ribba samtidigt som han säger att konkurrensen byråer emellan har suddats ut.

– Konkurrensen är inte isolerad till enbart contentbyråer utan vi möter också konkurrens i andra byråer som inte nödvändigtvis kallar sig contentbyråer. Det blir därför inte relevant att prata om konkurrens mellan contentbyråer längre. 

Om jag tolkar dig rätt så är du inte särskilt oroad över John Browns intåg?

– Inte alls. Det är naturligt och Dentsu behöver säkert stärka upp sitt erbjudande på contentsidan. Vi har väldigt mycket kompetens och styrka inom det området, jag tror att vi har ett försprång gentemot andra aktörer, med kunskap och lång erfarenhet av storytelling i alla kanaler. Många efterfrågar att man utgår från storyn snarare än distributionen, där sticker vi ut.

Jonas Terning, vd på Make your mark, säger att John Brown Medias intåg i Sverige visar på att content är efterfrågat. 

– Det är ännu ett bevis på att content är den sockerbit alla söker sig till när de traditionella marknadsföringsverktygen blir allt trubbigare. Och det är ju kul för oss som har sådan lång erfarenhet av content, säger han till Dagens Media. 

Hur upplever du konkurrensen generellt bland contentbyråerna i Sverige?

– Tuff, men rättvis. Som det ska vara när domare – och kunder – dömer. Men alla slåss inte på samma villkor. Begreppet är så pass brett och hett att många vill vara en del av det. Det gör att konkurrensen ibland kan bestå av både äpplen och päron, för många kallar sig contentbyrå även fast man tolkar content olika. Så det ställer krav på kunderna – vad är deras egentliga behov? När de landat internt och vet vad de letar efter blir det lättare att sortera ut päronen. Eller äpplena, beroende på behovet.

Hur ska ni sticka ut?

– Fortsätta göra det vi tror på. Att långsiktig kommunikation som är sann, intressant och relevant för dagens konsumenter alltid vinner över de som skriker högst för stunden.

Även OTW:s vd Marcus Wikner uttalar sig positivt om att det kommer in en ny spelare på marknaden. 

– Väldigt spännande. Det som sker just nu är ett tecken i tiden och det är kul att de ser en potential i Sverige. Det är många som vill ingå i större sammanhang och som via nätverk vill jobba i flera länder. Vi är ju själva ett bevis för det då vi är del av Ahead group i Norden och även har kontor i Århus och Köpenhamn.  

Precis som de andra byrå-cheferna konstaterar Marcus Wikner att begreppet content är brett och att vilka som egentligen konkurrera med vilka blir allt mer suddigt. 

– Konkurrensen är stor eftersom allt fler byråer kallar sig contentbyråer, men vi gillar konkurrens. I och med att gränsen mellan olika byråerna suddas ut ser vi inte bara konkurrens från andra contentbyråer utan framförallt från andra större kommunikationsbyråer.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev