Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Kommunikationsbyråer

Så reagerar eventbranschen på storaffären

Andy Pimmeshofer, Minnesota, Fredrik Göransson, Nine Yards och Patrick Walldén, grundare av PS Communication.

Att de forna hårda rivalerna Occasion och PS Communication går samman väcker reaktioner i eventbranschen. "Det ska bli intressant att se hur de ska laga relationen", säger Patrick Walldén, som grundade PS Communication.


Publicerad 2019-01-25 14:30

Ämnen i artikeln:

PS Communication

Dela artikeln:

Under fredagen blev det känt att Occasion och PS Communication går ihop under namnet PS Occasion. Occasions grundare Mattias Trotzig blir arbetande styrelseordförande i det nya bolaget, medan PS Communications vd Marie Lasota, som även jobbat på Occasion tidigare, blir vd.

De två eventbyråerna har historiskt varit hårda rivaler, och konkurrerat om samma kunder och under åren headhuntat olika nyckelpersoner från varandra. 

Patrik Walldén grundade tillsammans med Stefan Norén PS Communication 1997, och gick över till konkurrenten i maj 2017 efter en ägarkonflikt. Sedan våren 2018 är han entreprenör och investerare, men säger till Dagens Media att affären inte kom som någon överraskning. 

– Jag har känt till det här länge eftersom vi satt och räknade på affären redan när jag var på Occasion. Det man kan säga om det hela är att byråerna har varit stora rivaler under åren och att relationen har varit konfliktfylld.

Patrick Walldén menar att PS Communication har haft stora problem sedan han och Stefan Norén lämnade för cirka två år sedan och att bolaget under de senaste åren har krympt. 

– Det tror jag är förklaringen till att de nya ägarna vill sälja, att det inte har kommit några vinster ur PS. De har tröttnat på att vara i en bransch som de inte förstår. 

Kan det bli ett framgångsrikt sammangående?

– PS Communication och Occasion har två helt olika byråkulturer och historiskt har man haft en dysfunktionell relation, så det ska bli intressant att se hur de ska laga den. Det är möjligt att det finns något som kan läka alla sår, och min gissning är att det handlar om pengar. 

– Om det blir ett framgångsrikt samgående eller inte tror jag beror helt och hållet på hur man hanterar personalen. Hade jag varit anställd på PS Communication hade jag haft svårt att hantera den här svängningen, efter att i flera år internt fått höra illa om Occasion. Det finns mycket ont blod kring det här. 

Hur tror du att affären kommer påverka eventbranschen i stort?

– Många i branschen är förvånade just då PS och Occasion varit sådana bittra konkurrenter, men eftersom det blir en mindre spelare på marknaden öppnar det ju upp för andra byråer. Kunder från båda byråerna har ringt upp mig och uttryckt oro för samgåendet, bland annat är man rädd för hur det ska påverka leveransen.

Marie Lasota skriver i ett mejl till Dagens Media: 

”Mattias och jag hade ett väldigt fint och framgångsrikt samarbete under mina fem år på Occasion, vår relation har gått från ett tajt samarbete till att vi blev tuffa konkurrenter till att återigen hitta varandra.”

Att ni tidigare varit hårda konkurrenter – skapar det utmaningar för er?

”Att ha både samarbetat och varit på samma sida är förstås en tillgång. Men det är även en tillgång att vi sett varandra som konkurrenter. Vi kan varandras styrkor och svagheter och det skapar ett bra team. Vi ser fram emot att jobba tillsammans igen och jag tror att vi har en mycket starkare och tåligare relation idag.”

Vad tänker du om påståendet att det finns en oro bland era kunder?

 ”Vi gör detta som ett steg i att även fortsättningsvis vara relevanta för våra kunder.  Vi har inför samgåendet haft en dialog med alla våra kunder och fått uteslutande positiv respons”.

Andy Pimmeshofer, vd på eventbyrån Minnesota, reagerar positivt på affären, men ser samtidigt utmaningar med samgåendet. 

– Det är kul att det händer något i den här kategorin och all förändring är ju utvecklande. I synnerhet för den nya byrån och dess medarbetare som ska kunna fungera ihop. Framför allt gäller det att kunna bevisa ett ökat värde för kunderna och varför detta blir bättre för dem, att 1+1 blir 3. Och det har väl genom åren ofta visat sig vara en utmaning, säger han till Dagens Media. 

– Jag har största respekt för Mattias och Maries affärsmannaskap så jag tror nog att det kan bli riktigt bra. Bara att gratulera dem. För mig är nyheten inte så överraskande, trots att det lär ha funnits en rivalitet mellan PS och Occasion de senaste åren, fortsätter han. 

För Minnesota, som fokuserar på brand engagement, så innebär affären inte någon större skillnad, säger Andy Pimmeshofer. 

– Marknaden är stor, efterfrågan är hög och det finns massor av kunder och uppdrag för alla duktiga byråer. Vi har nyss avslutat vårt bästa år någonsin och 2019 har startat starkt. Vi ångar på som vanligt. Som jag ser det har vi nu en konkurrent mindre då vi ofta har tävlat mot både PS och Occasion.

Fredrik Göransson, vd på Nine Yards, är inne på samma spår. 

– Jag tycker att det är positivt att det börjar röra på sig i branschen och jag tror att det finns många intressanta möjligheter med det här samgåendet. Jag tror dock att det är enormt viktigt att de hittar ett sätt att utveckla sitt erbjudande. I ett sådant här samgående krävs ett bredare erbjudande som kunden efterfrågar och vill köpa av just dem och inte någon annan. Det är inte säkert att det blir lättare bara för att man är större. 

Han säger att det bland annat blir spännande att följa hur byråerna hanterar samgåendet rent kulturellt. 

– Mattias och Marie känner ju varandra sedan tidigare, men organisationerna känner inte varandra. Från ett utifrånperspektiv kan jag se en utmaning i att man tidigare tagit nyckelpersoner från varandra, och att man nu måste övertyga medarbetarna om det positiva i att plötsligt bli ett. 

Fredrik Göransson tror att giftermålet mellan PS Communication och Occasion kan fungera som en katalysator och ge upphov till liknande affärer. 

– Jag tror dock på att vi kommer få se mer av en branschglidning, där byråer som tydligare kompletterar varandra går samman. Affären mellan PS Communication och Occasion känns mer som att det handlar om att bli större, och jag är inte säker på att det är den enklaste ekvationen.  

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.