Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunikationsbyråer

Så ojämställda är mediebyråerna

Publicerad: 27 November 2018, 09:29
Uppdaterad: 28 November 2018, 08:46

Av 20 undersökta mediebyråer återfinns bara sju kvinnor på vd-posten.

LÖNELIGAN 2018. Majoriteten av alla mediebyråchefer är män – som dessutom tjänar mer än de kvinnliga cheferna i snitt.


Ämnen i artikeln:

Dentsu AegisScreamOMGCaratVizeumGroup MStarcomTre Kronor

Dagens Medias lista över alla toppchefer på Sveriges största mediebyråer vittnar om en snedvriden fördelning mellan män och kvinnor på vd-positioner. 

Listan domineras av manliga chefer. Sedan 2017 har vissa byråer dock tillsatt kvinnliga vd:ar men fortfarande är fördelningen skev. 

Av 20* undersökta mediebyråer så återfinns idag endast sju kvinnor med titeln vd (det inkluderat Marie Melin som är tillförordnad vd på Mediacom). 

Männen på listan tjänar i genomsnitt mer än de kvinnliga cheferna. 

De sju kvinnor som finns med på listan hade under 2017 en genomsnittlig förvärvsinkomst på 1,5 miljoner kronor, medan männen på listan hade en förvärvsinkomst på 1,7 miljoner kronor. 

Exklusive byrånätverks-vd:arna Alireza Tajbakhsh, OMG och Mattias Behrer på Dentsu Aegis så ligger snittet istället på 1,5 miljoner kronor för de manliga cheferna. Värt att nämna är dock att samtliga vd:ar på Sveriges stora byrånätverk är män. 

NAMN / ARBETSGIVARE / INKOMST / 2017 / PROCENTUELL FÖRÄNDRING

Mattias Behrer / Dentsu Aegis / 3726400 / 64,0

Alireza Tajbakhsh / OMG / 3444600 / 54,7

Johan Eidmann / Bizkit / 3317700 / 2,0

Urban Hilding / Initiative Universal Media / 2503400 / −15,2

Nike Carlstoft / Carat / 2349100 / 5,8

Joachim Nordlind / fd Mediacom / 2230600 / 5,3

Daniel Collin / Vinter, fd MEC / 2114000 / −12,2

Niclas Froberg / Tre Kronor / 2109300 / 6,9

Lars Bönnelyche / Tre Kronor / 2066800 / 5,7

Fredrik Eriksson / OMD / 2058600 / 8,6

Jochum Forsell / Initiative Universal Media / 1776000 / −3,9

Martin Hugosson / Group M, fd Maxus/Wavemaker / 1753300 / 14,4

Simone Skoog / Group M / 1714400 / 2,8

Göran af Klercker / Publicis / 1705600 / 57,3

Liv Sandberg / Starcom / 1618000 / 54,4

Ebba Kilman / Vizeum / 1588000 / −6,6

Patrik Andersson / Scream / 1476900 / 0,0

Adam Fors / PHD / 1404500 / 31,4

Anna Hjalmarsson / Zenith / 1218200 / 10,1

Fredrik Stranne / Coreworkers / 1178600 / 10,2

Daniel Berg / Scream / 1065400 / 3,1

John Aleman / Carat / 979000 / 7,7

Tommy Gapinski / Adon / 958400 / 27,5

Anders Wallqvist / Nowa / 812400 / 4,1

Andreas Lifbom / Promedia / 769600 / 1,8

Jonas Hansson / Bright Media Agency / 740300 / 1,3

Fredrik Talén / Mash / 613600 / 0,7

Frida Lundh / Curamando, fd PHD / 584300 / −73,2

Christian Forsman / TBS / 383800 / 23,8

*De undersökta byråerna är: Dentsu Aegis, OMG, Bizkit Havas, IUM, Carat, OMD, Vizeum, Group M, PHD, Zenith, Coreworkers, Nowa, Bright Media Agency, Mash, TBS, Tre Kronor, Scream, Mediacom, Wavemaker, Starcom. 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.