Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunikationsbyråer

Rekordår för influencerbyrån Cube

Publicerad: 5 Mars 2019, 13:08

Christoffer Bergmann, Emelie Friis-Liby och Olof Lindblom

Foto: Cube

Cube storökade sin omsättning förra året, och maxar kunderbjudandet inför 2019 genom att slå sig samman med dotterbolaget Revrelations.


Ämnen i artikeln:

influencerCube

Influencerbyrån Cube ökade sin omsättning från 26 miljoner kronor till 45 miljoner kronor mellan 2017 och 2018.

Ökningen, menar vd:n Olof Lindholm, beror på flera saker. Branschen växer i en rasande takt och fler av kunderna allokerar budgeten mot influencer marketing. Cube jobbar dessutom med att producera och konceptutveckla format.

– Under 2018 har vi också breddat oss från att tidigare ha varit inriktade på mode och lifestyle, till att lansera Cube e-sport. Det gör att vi nu även når en mer manlig målgrupp, säger Olof Lindblom till Dagens Media.

LÄS MER: Cube satsar på e-sport

Bolaget fortsatte 2018 satsningen på dotterbolaget Revrelations, som med affiliate och pr kombinerat, driver trafik och konvertering från innehåll i sociala kanaler. 

Inför 2019 utvecklar bolagsgruppen sitt gemensamma erbjudande där de anställda i dotterbolaget Revrelations plockas upp i moderbolaget. 

– I dag ser vi oss som en människofokuserad byrå. Vårt erbjudande mot kund innebär att vi jobbar både med kampanjer, konceptutveckling och produktioner.  Nu kommer även Revrelations pr-inriktade performancedel att ligga i Cube, säger Olof Lindblom.

I och med sammanslagningen kliver Emelie Friis-Liby, som är vd på Revrelations, upp som ansvarig för bolagsgruppens affärsutveckling inom performance. Hon kommer att fokusera på att skapa tekniska och organisatoriska förutsättningar för att optimera det gemensamma erbjudandet.

- Det är en jättespännande utveckling som ger oss möjlighet att möta marknaden med ett nytt helhetserbjudande som samlar våra styrkor inom branded entertainment och prestationsbaserad PR, säger Emelie Friis-Liby i ett pressmeddelande.

År 2017 gjorde Cube ett rörelseresultat på -1,9 miljoner kronor. Förra årets resultat räknar man med kommer att landa på omkring -4 miljoner kronor.

När räknar ni med att gå med vinst?

Vi har en väldigt uttalad tillväxtstrategi, och har budgeterat så att vi inte kommer att gå med vinst i år. Vi har inte lagt planen för år 2020 ännu. Inom två tre år är målsättningen att vi ska gå med vinst, säger Olof Lindblom och avslutar:

– Nu är fokus att vara marknadsledande och bygga ett komplett erbjudande.

Enligt IRM växte Influencer marketing marknaden i Sverige med 21 procent under 2018. Under 2019 förväntas branschen fortsätta växa och nå intäkter om 945 miljoner kronor. 

Janne Naess

Reporter (Föräldraledig)

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

influencerCube

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.