Kommunikationsbyråer
Posten inleder mediebyråpitch
Publicerad: 4 december 2014, 05:13
Posten upphandlar ny mediebyrå.
Ämnen i artikeln:
PostenSedan 2008 har Posten, som numera heter Postnord, haft IUM som mediebyråpartner i Sverige. Nu kan byrån förlora uppdraget, när Posten går ut i en omfattande pitch.
– Vi har jobbat med dem förhållandevis länge och nu börjar vi närma oss den bortre gränsen för hur långa avtalen brukar vara. Det finns inget missnöje eller schism bakom beslutet, säger Per Mossberg, kommunikationsdirektör på Posten, till Dagens Media.
Upphandlingen innefattar mediebyråsamarbetet i alla nordiska länder. IUM har varit partner i Sverige och Norge medan OMD har varit mediebyrå i Danmark.
– Intentionen är att det ska vara en byrå för alla fyra länderna, men vi brukar inte låsa oss fast vid det.
Ett fåtal byråer har skickat in anbud så här långt. Enligt Per Mossberg är det "avsevärt färre än 25 och avsevärt fler än en". Hur mycket avtalet är värt är inte specificerat.
– Vi har satt avtalet efter historiska medieköp men nu står vi inför en ompositionering av företaget där vi gör varumärkesförändringar. Det gör att det är lite osäkert hur mycket pengar det kan handla om.
Tidigare i år bytte Posten också reklambyrå när Forsman & Bodenfors vann upphandlingen framför Åkestam Holst.