Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kommunikationsbyråer

Polisen väljer Scream

Delar av arbetsgruppen hos Scream och Polismyndighetens kommunikationsavdelning samt poliser från Vällingby lokalpolisområde: Jakob Bosson, Carl Jernberg, Jenny Lundgren, Mattias Nyström, Thomas Zaring, Lena Glennert och Ragnar Tingström.

UPPDATERAD. Polisen tar hjälp av mediebyrån Scream för att lyckas med det tuffa kravet att locka till sig tusentals nya medarbetare på bara några år.


Publicerad 2019-05-06 06:41

Ämnen i artikeln:

Polisen

Dela artikeln:

Polisen väljer ny mediebyrå. Det står nu klart att valet har fallit på mediebyrån Scream. Polisen vill främst ha hjälp med rekryteringskampanjer för att locka till sig nya poliser till polisutbildningen. Kravet på att anställa är stort. Regeringen har bestämt att organisationen ska växa till ungefär 40 000 medarbetare vid år 2024, vilket innebär att polismyndigheten behöver rekrytera cirka 22 000 nya medarbetare. 

Den allra första rekryteringskampanjen går ut idag och kommer synas på utomhustavlor och i sociala medier. Kampanjen kommer även rulla på TV3 och Kanal 5 med fokus på regionala ”svårrekryterade” områden. Kampanjen kommer även rulla på TV4 vid ett tillfälle i samband med programmet ”Norrlandspolisen” och på TV4 Play. Till det kommer man även gå i radio och göra ett radiosamarbete med Mix Megapol. 

– Målgruppen är 18-40 år, primärt kvinnor och personer med utländsk bakgrund, säger Lena Glennert, kommunikationsstrateg på Polismyndigheten till Dagens Media, som precis är på väg till kontoret för att godkänna kampanjfilmerna innan lansering. 

– Huvudbudskapet är att det finns en större uppgift. Till det finns det vissa underbudskap såsom ”var den som fortsätter leta”. Tanken är att vi i kampanjen ska beskriva personliga egenskaper och få fram vilken personlighet vi letar efter. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.