söndag24 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunikationsbyråer

Opel till Scholz & Friends

Publicerad: 19 januari 2011, 08:35

Scholz & Friends tar över kontot för Opel, erfar dagensmedia.se.

Ämnen i artikeln:

Scholz FriendsPetronella PanerusOpelMRM Starsky

EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Efter en pan-europeisk pitch står det klart att McCann-Erickson tappar ATL-uppdraget för Opel till Scholz & Friends.

Nu slår byråförändringen igenom även i Sverige, enligt uppgift till Dagensmedia.se.

Mikael Thiel, vice vd på Opels svenska byrå MRM Starsky, har dock inte fått något besked om att Opel i Sverige ska avsluta samarbetet.

– Det är upp till respektive marknad att fatta beslut om de vill stanna kvar hos sin lokala byrå eller inte. Vi har ännu inte fått några indikationer från vår kund om att de vill byta, säger han.

MRM Woldwide ska i fortsättningen sköta Opels BTL-kommunikation.

Enligt Mikael Thiel är det två helt separata avtal, vilket kan innnebära att MRM Starsky kan behålla BTL-delen av uppdraget. I dagsläget sköter de hela Opels konto i Sverige.

Enligt uppgift till dagensmedia.se förbereder sig Scholz & Friends i Stockholm just nu på att börja jobba med Opel – samt även vissa uppdrag för Vauxhall, som Opel heter i England.

– Jag kan inte kommentera detta, säger Petronella Panerus, vd för Scholz & Friends.

Byrån, som har en tuff tid bakom sig med ekonomiska bekymmer, tappade nyligen kunden Media Markt.

De har sedan tidigare ingen biltillverkare på kundlistan.

– Vi måste berätta vad vi står för, högt och tydligt. Scholz & Friends övertygade oss, genom det sätt de hanterar varumärket på och sin kreativa infallsvinkel, att de är rätt partner för oss, sade Michael Hartwig, marknadsdirektör för Opel och Vauxhall i ett pressmeddelande i slutet av förra året.

I Sverige har Opel svåra problem. Företagets marknadsandel har dykt från 3,85 procent 2006 till 2,23 procent 2010.

Dagensmedia.se har sökt Camilla Kihlberg marknadschef för Opel på General Motors i Sverige.

Opels försäljning dalar – marknadsandelen krymper

Antal sålda bilar (procentuell marknadsandel)

2010: 6487 (2,23)

2009: 5420 (2,54)

2008: 7809 (3,07)

2007: 10894 (3,55)

2006: 10897 (3,85)

Källa: Bil Sweden.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev