Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kommunikationsbyråer

Omnicom: ”Vår influenceraffär växer stadigt”

Starcoms vd Linda Palmgren, Omnicoms vd Ali Tajbakhsh, och Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner.

Influencerbyråerna beskriver hur allt fler uppdrag kommer direkt från kund, istället för via mediebyråer. Håller mediebyråerna på att tappa greppet om influenceraffären? Det tror inte Sveriges Mediebyråer.


Publicerad 2019-04-17 10:44

Ämnen i artikeln:

Omnicom

Dela artikeln:

Flera influencerbyråer som Dagens Media har varit i kontakt med, beskriver hur andelen direktkunder stadigt ökar. Detta beskrivs som en förändring om man blickar tillbaka några år: Cube berättar att så mycket som 70 procent av uppdragen gick via mediebyrå för tre år sedan. I dag är det däremot direktkunder som står för majoriteten av influencerbyråns uppdrag.

Kan man tolka denna trend som att mediebyråerna håller på att förlora influenceraffären? Det tror inte Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner.

– Jag säger inte emot att influencernätverken har fler direktkunder, men det kan också vara så att mediebyråerna går andra vägar till influencers, och inte via nätverken.

Läs om Omnicoms och Starcoms svar på att influencerbolagen säger att allt fler kunder rundar mediebyråerna och söker sig direkt till dem i Dagens Media Insikt, vecka 16.

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.