Kommunikationsbyråer
Nedlagda Farfar vände till vinst
Publicerad: 4 augusti 2010, 06:33
Aegis skrotade inte bara en byrå som skördade stora framgångar i reklamtävlingar världen över. Byrån gick också med vinst, visar det senaste bokslutet.
MS
Martin Schori
År 2008 gjorde den digitala byrån Farfar en rörelseförlust på -2,5 miljoner kronor. År 2009 hade den vänt till en vinst på 6,4 miljoner. Detta trots att omsättningen backat från 68 miljoner till 60 miljoner kronor. Efter bokslutsdispositioner och skatt slutade resultatet på sista raden på 3,3 miljoner (-637 930 kronor)
Avvecklingen av bolaget kommer att kosta Aegis 13 miljoner kronor, kostnader som tas under nästa bokslutsperiod, skriver Farfar i bokslutet.
Det var i april som Dagensmedia.se kunde avslöja att ägaren Aegis valde att lägga ned Farfar. Detta efter att flera nyckelpersoner, inklusive grundarna Nicke Bergström och Matias Palm Jensen, hoppat av.
Senare skulle några av byråns tyngsta kreatörer uttrycka kraftig kritik mot hur Aegis hanterat bolaget efter att man förvärvade det hösten 2005.