Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Kommunikationsbyråer

Morten Flamand: ”Inhousetrenden är ingen mediebyrådödare”

Publicerad: 25 Maj 2019, 06:00

Morten Flamand menar att byråer ska utmana och ifrågasätta – så att kunder förstår vilken kapacitet och support som behövs.

Foto: John Söderberg

HELGLÄSNING. Med erfarenhet från både Tui och techjätten Google tillträder Morten Flamand som vd för mediebyrån Mediacom. I Dagens Media berättar han hur de danska rötterna skiner igenom i ledarskapet och vad han tar med sig från annonsörssidan.


Ämnen i artikeln:

MediacomTUI

Morten Flamand är namnet på Mediacoms nya vd som tillträder i augusti senare i år. Med sig har han erfarenhet från annonssidan efter att ha varit på Tui i fyra och ett halvt år, senast i rollen som sales & digital director. 

Morten Flamands väg in i den digitala branschen började inom performance marketing i mindre skala. Bland annat för Ørsted (tidigare Dong energy) i hemlandet Danmark. Resan tog ordentlig fart när Morten Flamand år 2007 blev rekryterad som performance marketing-ansvarig på SAS på global nivå. Samma år gick en fysisk flytt från Köpenhamn till Stockholm.

– Jag har trivts i Sverige sedan dag ett. Det enda problemet den första tiden var en viss språkförvirring. Jag uppskattar verkligen den svenska naturen, skärgården och fjällen. Och även om wienerbröden inte är riktigt lika goda här så har ni ju semlor istället, säger Morten Flamand till Dagens Media. 

Saknar du något från Danmark?

– Det är klart jag gör det ibland. Jag saknar släkt och kompisar emellanåt, men nu när jag har jobbat väldigt nordiskt i många år är jag ofta och träffar dem. Jag får ibland sug efter dansk mat, så det ser jag till att unna mig när jag är hemma i Danmark och hälsar på.

Efter flytten till Sverige har Morten Flamand även haft olika roller inom Google – både inom affärsutveckling internt och närmare kunderna kring investering i media. Morten Flamand ser sitt kommande uppdrag för Mediacom som spännande och tror att det finns en fantastisk möjlighet för mediebyråer att vidareutveckla sina tjänster framöver. 

– Det händer ju väldigt mycket med den digitala marknadsföringen i kombination med datatech just nu. Det är något jag följt på kundsidan den senaste tiden. Så det ska bli intressant att nu gå till byråsidan och jobba med flera olika kunder kring de här frågorna.

Du kommer ju från Tui och nu blir du vd på en mediebyrå. Vilka insikter tar du med dig? 

– Under de senaste åren har Tui utvecklats mycket, i synnerhet inom det digitala. Men bolaget har också gjort en stor kulturresa internt. De två benen tar jag med mig in i mitt uppdrag på Mediacom. Jag kommer ju från resebranschen som är mycket digital i sina transaktioner. Det är också något jag kommer ta med mig till Mediacoms kunder – vad inom det digitala som fungerar och vad som inte gör det. De insikterna tror jag kommer bidra väldigt mycket. 

”Inhousetrenden – ingen mediebyrådödare”

Inhousetrenden som påverkar både reklambyråer och mediebyråer fortsätter både i Sverige och internationellt. Siffror från den senaste Inhousebarometern pekar på trendens fortsatta framfart. Men Morten Flamand ser inte inhousetrenden som en ”mediebyrå-dödare”, utan tror tvärtom, att den kan bli en möjlighet för byråerna framöver. 

LÄS MER: Inhousetrenden står sig starkt 

– Jag tror att det finns väldigt många tjänster som byråer kan erbjuda kunder som funderar på att satsa på inhouse. Inhouse kan vara lösningen för några kunder, men jag tror också att man som annonsör ska fundera ett extra varv innan man börjar gå i den riktningen. Det krävs ganska mycket att satsa fullt ut på inhouse som man kanske inte tänker på initialt. Här tror jag att mediebyråerna får en viktig roll framöver. Partnerskap är något jag tror behövs i vilken modell man än väljer, säger han.

Morten Flamand menar att byråerna behöver guida kunderna i rätt riktning för den specifika verksamheten. 

– Byråns roll är att utmana och ifrågasätta – ställa besvärliga frågor, så att kunden förstår vilken kapacitet och support man behöver. Därav ser jag inte riktigt vinkeln att den pågående inhousetrenden är en ”mediebyrå-dödare”.

Människan – det verkliga kapitalet i bolaget

Innan Morten Flamand gick in i Tui var han också en sväng på Google, närmare bestämt ett år och tio månader. Han menar att Google kommer fortsätta vara en viktig partner för både mediebyråer och annonsörer framöver, och vill förvalta den insyn han fick i techjätten Google. 

– Min tid på Google var en fantastisk resa. Att dels få inblick i hela det kulturella inom Google och förståelsen för hur det fungerar som bolag. Den erfarenheten kommer jag i allra högsta grad ta med mig till mediebyråsidan och förvalta, säger han, och fortsätter:

– Jag tror väldigt mycket på människan, det verkliga kapitalet i bolagen, inte minst inom mediebyråerna. Att utveckla människor, att utbilda och våga utmana är något jag arbetade med inom både Google och Tui och är något jag tar med mig in i Mediacom. Jag vet att det redan finns på agendan här, så den banan blir naturlig för mig att fortsätta på. 

Morten Flamand framhäver även mekaniken inom Google som en viktig insyn. Insikten kring vilken typ av support man kan få från Google inom de lokala marknaderna. 

– Google sitter på extremt mycket information som är av stort värde för både byråer och kunder. Så det är något jag vill hjälpa våra kunder med, att nå den informationen. Det gäller i mångt och mycket att ställa rätt frågor. 

Just kring information har Google fått kritik för att vara stängda. Ur ett inifrånperspektiv, hur upplever du det? 

– I min värld är transparens en av de viktigaste frågorna, en verklig nyckelfråga. Framför allt är det för en annonsör viktigt att medieköpen är transparenta för att få full insikt i hela kedjen och i sin affär. Med det sagt förstår jag också att vissa frågor inte kan vara hundra procent transparenta, men det som kan vara transparent ska också vara det, i mitt tycke. 

”Skiljer mig nog från en genomsnittlig svensk ledare”

Morten Flamand menar att, även om han trivs i Sverige och vill fortsätta verka här, så skiner de danska rötterna igenom, även i hans ledarskap.

– Ur ett svenskt perspektiv är jag som vd kanske lite mer rakt på än vad man är van vid på den svenska marknaden. Där skiljer jag mig nog från en genomsnittlig svensk ledare, det kanske är mina danska rötter som spelar in. Men samtidigt litar jag väldigt mycket på det team jag jobbar med och ger dem mycket ansvar, samtidigt som jag såklart förväntar mig leverans. 

Har du alltid haft en strävan av att leda andra?

– Om du frågade mig för sex år sedan så tror jag inte att jag hade sett mig själv i en vd-roll. Men med tiden har jag börjat intressera mig för de här bitarna och tycker att det ger mig väldigt mycket, och att jag agerar väl i ledarsituationer. Inom Tui fick jag också positiv feedback från teamet, så nu känns det naturligt. Jag ser fram emot att lära känna mitt nya team på Mediacom efter sommaren och sätta tänderna i nya utmaningar. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MediacomTUI

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.