Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kommunikationsbyråer

Mediebyråerna släpper pitchrekommendationer

Publicerad: 28 Mars 2019, 12:57

Staffan Slörner är vd på Sveriges Mediebyråer.

Foto: Janne Næss

Sveriges Mediebyråer går ut med detaljerade rekommendationer för hur pitcher och upphandlingar bör genomföras.


Ämnen i artikeln:

Staffan SlörnerSveriges Mediebyråer

I mitten av mars publicerade Dagens Media en debattartikel av Nike Carlstoft, Carat, Jenny Leeb, Bizkit Havas, och Clara Grelsson, Mindshare, där trion bland annat kritiserade det faktum att byråer sällan får betalt för nedlagd tid i pitchförfarandet. Istället angav de en rad punkter över hur pitcher istället skulle kunna genomföras.

Dessa punkter ligger nu till grund för helt nya pitchrekommendationer från Sveriges Mediebyråer.

– Vi ser hur många tusen timmar som går åt till oersatt pitcharbete och vi känner att vi kan effektivisera det och hjälpa både annonsörer och byråer. De här rekommendationerna är tänkta att vara ett stöd och en checklista för annonsörer, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

Sedan tidigare har både Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer rekommendationer för hur pitcher bör genomföras. 

– Deras rekommendationer är mer generella och vi kände att det behövdes mer detaljerade rekommendationer speciellt för mediebyråupphandlingar.

Sveriges Mediebyråers rekommendationer säger bland annat att annonsören bör begränsa antalet inbjuda byråer till fyra stycken, att annonsören bör ange sin årsbudget för medieköp och att byråernas idéer, förslag och information ska vara konfidentiella, såväl under upphandlingstiden som efteråt. Dessutom bör ersättning utgå, skriver man, om upphandlingen omfattar ett mer fördjupat casearbete.

– Vi får många samtal från annonsörer som ska ut i pitch och även frågor från statliga upphandlingsenheter så vi tror att det här är ett bra stöd. Bättre pitcher hjälper också annonsörerna att få bättre rådgivning, säger Staffan Slörner.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev