Kommunikationsbyråer
Mediebolagen bättre än snittet
Publicerad: 1 november 2010, 10:07
Endast 16,7 procent av landets styrelseledamöter är kvinnor. Hos de börsnoterade mediebolagen är siffran dock högre.
MS
Martin Schori
Andelen kvinnliga styrelseledamöter i svenska aktiebolag är 16,7 procent, enligt UC, som har granskat drygt 70 000 svenska aktiebolag.
Även om utvecklingen går framåt så går den långsamt - varje år ökar andelen kvinnor i styrelser med 0,3 procentenheter, skriver Dagens Industri.
Företagarnas vd Anna-Stina Nordmark Nilsson kräver nu en kvoteringslag.
– Då får man snabbt en förändring i styrelserna eftersom män väljer män och kvinnor väljer kvinnor, säger hon till Dagens Industri.
Granskningen visar också att börsbolagen går i bräschen. Andelen kvinnor i noterades företags styrelser ökar med 2,5 procent per år, enligt UC.
Dagensmedia.se har tittat på andelen kvinnor i åtta börsnoterade svenska mediebolag. Av 42 styrelseledamöter är nio kvinnor - vilket ger en andel på 21 procent. Därmed är de börsnoterade mediebolagen mer jämställda än genomsnittet för svenska aktiebolag.
Det mest jämställda företaget är Tradedoubler, som har en andel på 43 procent kvinnor.
När Dagens Media för två år sedan granskade de 55 viktigaste reklam-, pr- webb- och mediebyråerna visade det sig att endast 11,5 procent av styrelseledamöterna var kvinnor vilket var sämre än snittet hos börsbolagen.
Sämst var mediebyråerna - hos de tio största fanns inte en enda styrelsekvinna.
Mediebolagen på börsen:
MTG: 5 män, 2 kvinnor
A-com: 5 män, 0 kvinnor
Eniro (inkl arbetstagarrepresentanter): 7 män, 3 kvinnor
Mediaplanet: 5 män, 0 kvinnor
Getupdated: 4 män, 0 kvinnor
Adtail: 4 män, 0 kvinnor
Mediaprovider: 3 män, 1 kvinna
Tradedoubler: 4 män, 3 kvinnor