Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kommunikationsbyråer

”Man ber om gratisarbete i överkant”

Johanna Alanko, byråchef Adon, Tobias Eltell, jurist Sveriges Annonsörer, och Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, pratar pitcher i Dagens Media nummer 3, 2019.

DAGENS MEDIA MAGASIN. Det genomförs för många dåliga mediebyråpitcher. ”I många pitcher ber man till exempel om hela årsstrategier, vilket jag tycker är en överdrift”, säger Johanna Alanko, byråchef på Adon.


Publicerad 2019-04-08 09:33

Ämnen i artikeln:

Staffan Slörner

Dela artikeln:

Nyligen släppte Sveriges Mediebyråer helt nya rekommendationer för mediebyråupphandlingar. Rekommendationerna säger bland annat att annonsören bör begränsa antalet inbjuda byråer till fyra stycken, att annonsören bör ange sin årsbudget för medieköp och att byråernas idéer, förslag och information ska vara konfidentiella, såväl under upphandlingstiden som efteråt. Dessutom bör ersättning utgå, skriver man, om upphandlingen omfattar ett mer fördjupat casearbete.

– Vi får många samtal från annonsörer som ska ut i pitch och även frågor från statliga upphandlingsenheter så vi tror att det här är ett bra stöd. Bättre pitcher hjälper också annonsörerna att få bättre rådgivning, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

Frågan om problemen med pitcher aktualiseras med jämna mellanrum. Det fick Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, att under 2010 mötas för att diskutera och se över sina pitchrekommendationer, som skrevs bara ett år tidigare. Då hade många byråer tröttnat på oseriösa och alltför prisfokuserade upphandlingar under lågkonjunkturen, och många menade att annonsörerna utnyttjade det faktum att lågkonjunkturen förde med sig minskade uppdragsvolymer.

Samtalen mellan Sveriges Annonsörer och Komm resulterade i uppdaterade pitchrekommendationer där annonsörerna bland annat avråddes från kreativa pitcher med skisser och kampanjförslag.

Till hösten är det dags för en ny uppdatering av Sveriges Annonsörers och Komms rekommendationer.

Läs mer om mediebyråernas syn på problemen med pitcher, och hur Sveriges Annonsörer ska uppdatera sina pitchrekommendationer, i Dagens Media nummer 3, 2019, som utkommer 10 april 2019.

Har du ingen prenumeration kan du teckna en här. 

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.