Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunikationsbyråer

Linda Nilsson: ”När det väl krävs kan vi snabbt ställa om”

Publicerad: 25 December 2020, 10:14

”När det kommer till vår bransch så har vi sett hur våra medlemmar på ett imponerade sätt har ställt om för att kunna möta såväl kundernas som medarbetarnas behov”, säger Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer.

Det faktum att det går att snabbt ställa om har bevisats på alla olika nivåer i samhället under 2020, säger Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerNyårsfrågan

Vad tycker du har varit årets största lärdom?

– Något jag har blivit påmind om i denna kris är hur otroligt snabbt det går att ställa om för både företag och individer, det är något som har bevisats på alla olika nivåer i samhället. När det kommer till vår bransch så har vi sett hur våra medlemmar på ett imponerade sätt har ställt om för att kunna möta såväl kundernas som medarbetarnas behov vilket givetvis har varit en stor utmaning för alla inblandade. Så min lärdom måste nog ändå vara hur snabbt vi kan ändra våra beteenden och vanor när det väl krävs. Tänk om viktiga frågor såsom hållbarhet och jämlikhet kunde gå i samma rasande takt som den digitala omställningen, det hade varit något. 

Vad tycker du har varit årets tuffaste utmaning?

– Tre månader in i året fick vi som branschorganisation kliva utanför vår ”comfort zone” och fokusera på hur vi kunde hjälpa våra medlemmar effektivt här och nu, detta betydde bland annat att vi fick sätta oss in i arbetsmiljörelaterade frågor som vi vanligtvis inte jobbar med på samma sätt. Det fanns till exempel ett behov att få hjälp med att tolka och förmedla regeringens olika stödpaket. Pandemi eller ej så är det självklart alltid viktigt för oss att vara lyhörda inför våra medlemmars utmaningar och ge stöd därefter, men lite extra mycket just i år. Sedan önskar vi alltid att vi kan göra ännu mer och att dygnet hade fler timmar, men jag hoppas och tror baserat på dialogen vi har med våra medlemmar att vi har lyckats ganska bra med vårt uppdrag. Från en väldigt tuff vår så ser vi en positiv återhämtning för såväl människor som företag när vi kommer närmare årsskiftet och det känns glädjande. 

Med ett 2020 präglat av coronapandemin, vad tror du kommer definiera år 2021?

– 2021 tror jag (tyvärr) delvis kommer att präglas av pandemins konsekvenser. Jag tror att hållbarhetsfrågor, med all rätt, kommer ta ännu större plats. Nu när vi vet att vi kan ställa om så snabbt i kris så finns det inte längre några undanflykter eller ursäkter för att inte arbeta ännu mer aktivt med FN:s globala hållbarhetsmål. Här har vår bransch väldigt mycket att bidra med då kommunikation är en del av lösningen!

 

Redaktionen Dagens Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.