Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kommunikationsbyråer

Kreativa industrin kraftsamlar med ny organisation

Flera stora branschorganisationer inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv lanserar nya gemensamma organisationen "Kreativ Sektor". Ambitionen är att skapa samarbeten, tillväxt och innovation inom den kreativa sfären.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 15 November 2018, 10:32
Uppdaterad: 15 November 2018, 10:38

Johan Holmer och Christine Sundberg Carendi.

Foto: Pressbild

Organisationen Kreativ Sektor beskrivs som ett mångårigt samarbete som nu fördjupas och som inrättar ett nytt kansli. 

Ordförande för den nybildade föreningen blir Film&tv-Producenternas generalsekreterare Johan Holmer: 

- Den kreativa industrin omfattar många branscher och frågorna spänner över flera politikområden. Därför krävs samordning och långsiktighet, både från branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser på det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frågor som rör de kreativa näringarna.

Leder kansliet gör Christine Sundberg Carendi, som tidigare varit generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands.  

- De senaste årens investeringar och satsningar på den kreativa sektorn från det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, kommenterar hon.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.