Kommunikationsbyråer
Inga svenska lejon i Media
Publicerad: 22 juni 2010, 11:12
De svenska byråerna gick lottlösa i Media - trots 11 nominerade bidrag.
Totalt hade de svenska byråerna skickat in 75 bidrag i kategorin.
Nakeds Fredrik Svensson, som satt i juryn, tycker ändå att det fanns flera intressanta svenska bidrag i kategorin.
– Rolighetsteorin och Ikeas Facebook showroom borde ha fått större utrymme. Ett problem med de svenska bidragen är att de inte kunde redovisa resultaten på lika bra sätt som vinnarna. Det är ofta resultatet som skiljer från att bara hamna på shortlist och det är också 35 procent av bedömningen, säger han.
Men samtidigt vet vi att vinster i Cannes Lions lika gärna kan handla om tillfälligheter som vilken underkategori man skickar in till, nivån på bidragen och vilka som sitter i juryn.
– Idéerna finns där i de svenska bidragen, men man måste vara tydligare med hur resultatet påverkar affären. Många i juryn kommer från länder som har en annan syn på vad som är bra media än vad vi har i Sverige. Jag tycker Sverige ligger före men det kan också ligga oss i fatet.