Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kommunikationsbyråer

Influencernätverkens kunder rundar mediebyråerna

Foto: Janne Næss

Influencer marketing växer så det knakar. Och allt fler av influencerbyråernas kunder skippar mediebyråer som mellansteg.


Publicerad 2019-04-17 06:03

Ämnen i artikeln:

Cube

Dela artikeln:

För tre år sedan gick 70 procent av Cubes uppdrag via mediebyrå. I dag kommer majoriteten från direktkunder, enligt vd:n Olof Lindblom. Sanna Persson som är marknadsansvarig på Cure ser samma trend på sitt bolag.

Splay One berättar att runt 50 procent av uppdragen går via mediebyrå när det gäller influencer marketing. När det kommer till större strategiska uppdrag är situationen annorlunda.

- I löpande contentuppdrag och sociala medier-strategier jobbar vi nästan enbart mot direktkund, säger försäljningschefen Caroline Borelius.

Läs mer om varför influencerbyråerna får fler direktkunder i Dagens Media Insikt, vecka 16.

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.