Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunikationsbyråer

Howcom blir Viking Lines nya mediebyrå

Publicerad: 18 Mars 2019, 10:38

Mediebyrån Howcom blir partner till Viking Line.

Foto: Pressbild

Viking Line får ny mediebyrå – Howcom som tar över efter Carat. I uppdraget ingår strategi, effektivitetsanalys och medieköp: ”Det är klart det är hedrande på många sätt”, säger Stefan Zetterberg, vd på Howcom, till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Viking LineHowcom

Viking Line byter nu mediebyrå från Carat till Howcom. Samarbetet ska inledas under juni i år. 

– Det första vi kommer göra är en ekonometri-studie som kommer att analysera de historiska målsättningar man satt upp kopplat till målsättningarna för sina investeringar. Innan vi över huvud taget blir lösningsorienterade måste vi ha någon slags faktakunskap och information på bordet kring vad som historiskt har fungerat - någonting som jag tycker görs alldeles för sällan. Alla stora bolag borde egentligen ha någon ekonometristudie och en segmentering på plats för marknadskommunikationsrelaterat arbete, säger Stefan Zetterberg och fortsätter:

– Vi kommer också kunna se inom ramen för respektive medium, bland annat tv som ett exempel, huruvida man har köpt för för mycket pengar, man kanske har köpt för mycket frekvens istället för att hitta en balans mellan räckvidd och frekvens. Det gäller att hitta en bra balans där, så det finns förhoppningsvis pengar för Viking Line att spara genom att använda rätt summa till rätt kanal.

Stefan Zetterberg berättar att förstudien är omfattande.

– Det här är egentligen tre delar, det är ett ganska stort insiktspaket för att säkerställa att vi har den kunskap på bordet som vi behöver. Vi kommer säkerställa kvalitet genom att dokumentera ner en brief, vilket många gånger saknas i dag när allt bara går fortare och fortare. Utifrån det ska vi sen lägga fram en plan för hur vi bäst förvaltar pengarna. Så det är ett ansvar att hålla ihop en helhet också, säger han. 

Hur gick det till när ni fick uppdraget, var det en pitch?

– Den var inte en officiell pitch, utan den har gått under radarn. Så vi har fått möjligheten att ge vår syn på det Viking Line gör i dag och möjligheten att lägga fram en plan för hur vi ska adressera de utmaningar som ligger på bordet. 

– Det är klart det är hedrande på många sätt. Jag tycker att det visar på stor kompetens att man prioriterar och värderar den här typen av produkter och tjänster kring effektivitetsstudier för att ha en mer verklighetsanknuten brief och utifrån det sätta agendan för de budgetar som ska göra olika typer av arbeten inom ramen för målbilden. 

Viking Line blir den andra kunden Howcom vinner på kort tid, då de i januari även fick förtroendet att hantera OKQ8. Bland andra kunder märks exempelvis Skandia, Gina Tricot, Transportstyrelsen och Doktor 24. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Viking LineHowcom

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.